“Haywire” (2012) – grāvējs Soderberga gaumē (dubultrecenzija)

March 13, 2012  |  Filmas, Raksti

Neticējāt, ka Stīvens Soderbergs patiesi ir jebkura žanra (šaubos, ka viņš pats dala kino “žanros”) meistars, vai vismaz lietpratējs? Nu tad saņemiet “Haywire” – mordoboj-bojeviku Soderberga gaumē!

Haywire
(Viņi nedeva viņai izvēli… un scenārija lapas!)

Tiešam, nav ko daudz izplūst – izmēģinājis spēkus gandrīz visos žanros (vēl tikai klasiskais horror atlicis), Soderbergs iemēgināja roku arī žanrā, kuru treileros parasti skan skaļruņus demolējoši gabali ar ātrumu 120 ainas sekundē (nav izņēmums arī “Haywire” treileris), tikai, kā jau ierasts, pabīdot žanru zem sevis, nevis otrādi. Jo grāvējfilmas kā tādas Soderbergu neinteresē nu it nemaz (pretēji šīs filmas treileru veidotājiem), daudz vairāk viņu interesē izlaist to tipiskākās klišejas caur savu prizmu vai izmēģināt kādu sen noskatītu vizuālu paņēmienu sev neierastā žanrā. Starptautisku spiegu stāstu (Parīze, Roma, Londona Barselona, Kanāda, Dublina) viņš pasniedz tik ikdienišķi, ka vietējos džemisbondus drīzāk ir žēl – pārstrādājas, ilgstoši atrodas ārpus mājām un droši vien katastrofāli neizguļas jet lag dēļ :/

Nu un, protams, Džīna Karano visos iespējamajos rakursos, kura, būtībā, arī bija pamats filmas tapšanai. Jo ar Džīnu filmai (un arī mums, tās skatītājiem) ir viennozīmīgi paveicies – būšu atklāts, labāka sinonīma jēdzienam sieviete-terminators vienkārši nav. Visu filmu Džīnai ir tieši tāda pati sejas izteiksme, kā šajā lieliskajā video, un paliek žēl filmas vīriešu kārtas aktierus – joki mazi, cilvēks vispār netēlo, tas viss ir pa īstam! Es varētu ilgi dziedāt serenādes Džīnai (patiesībā es tikko izdzēsu paragrāfu), bet es daudz lapbrātāk redzētu viņu nedaudz cita veida grāvējfilmās, piemēram jaunākajā “Fast & Furious” vai “Terminator” daļā, kur viņai būtu īstā vieta. Ņemot vērā, ka atgriežas veco buku (Stallone, Ārnijs un co.) laiki filmās, kāds varētu atcerēties arī par Sintiju Rotroku, un pielikt Džīnu pie darba (Mišelas Rodrigezas niša tomēr ir brīva).

Visbeidzot, kam tad īsti ir domāta filma? Jo grāvēju fani, visdrīzāk, aizmigs vēl filmas vidū, bet die hard Soderbergistiem šeit ir terminatorveidīgā Džīna un sižets amēbas līmenī. Lai gan drīzāk tomēr pēdējiem (ne amēbām), jo viņi, būdami intelektuāļi, ir potenciāli atvērtāki jaunām vēsmām, pat ja tā ir grāvējfilma no Soderberga. Un, kā jau visām Soderberga filmām, tai netrūkst Stila ar lielo S.

Kā papildinājums, filmas vērtējums no Kino Kulta lasītāja @cones! Arī turpmāk mēģināšu Jūs saukt līdzi uz kino, lai varat pirmie ievērtēt un dot savu viedokli par aktuālākajām filmām:

Var droši teikt, ka, kopsummā, uz filmu liku lielas cerības. Pirmās 20 minūtes bija intriģējošas, nakamās stundas garumā grozījos pa krēslu un ik pa laikam klusi nožāvājos, bet tad sekoja šoka moments, jo filma pēkšņi beidzās. Atzīšu, ka Gina Carano ir gana izskatīga un kauties arīdzen prot diezgan labi, kas man liek domāt, ka nākotnē viņa varētu ieņemt savu nišu action žanrā kopā ar Scott Adkins vai Michael Jai White, kur latiņu, pilnīgi mierīgi, varētu pacelt pat līdz Van Dammem. Kā nopietnāku filmu aktrisei šai dāmai gan vēl ilgs ceļš soļojams, jo uz Antonio Banderasa, Michael Fassbender un pārējo zvaigžņu sastāva fona, šis pieredzes trūkums bija dikti jūtams gan.

Labu varu teikt par kautiņiem, kur nebija 30 minūšu mordobojs ar visiem iespējamajiem Džedaju paņēmieniem, bet gan ļoti dabiski cilvēki kāvās 2-3 minūšu garumā līdz dabiskai izslēgšanai. Patika filmas atmosfēra – režija + mūzika, kas man pat atstāja Eiropas kino iespaidu. Dialogi gan, brīžiem, likās tādi dikti kokaini un pat mulsinoši. Visam punktu pielika augstākminētais šoka moments.

Kopsummā: Labi apzinos, ka tas ir Soderbergh ar savu redzējumu par lietām, bet šoreiz sorry, it’s just not my cup of tea.

 
  • Ģirts Luste

    Tātad, Soderbergs atkal spējis to paveikt… stindzinošo ikdienišķīgumu pasniegt aizraujoši, bet tajā pašā laikā nezaudējot piezemētību?

    • http://kinokults.lv Kino Kults

      Kaut kā tā, jā – ja atceries “Contagion” pret citām flashy epidēmijas/katastrofu filmām, tad te ir tas pats, tikai ar action.

      • Ģirts Luste

        nu jā… es biju diezgan lielā fanā arī par viņa Bubble (extra ikdienišķums un piezemētība) un Girlfriend Expierence (citādo skatījumu uz sfēru).

        Būtu vispār jānoskatās arī filmas ko neesmu vēl redzejis…tomēr viņš ir īpašs režisors.

  • http://twitter.com/cones Jānis L.

    “Mišelas Rodrigezas niša tomēr ir brīva.” Ja šo biji domājis par Fast & Furious, tad, iespējams, ka nemaz tik brīva tā niša nav > http://youtu.be/CQOfiLVHFrY

    • http://kinokults.lv Kino Kults

      hehe, bet šis taču ir treknākais spoilers ever :D

      Bet nē, es domāju – normālu filmu, kur Mišela B. būtu galvenajā, nevis 3. plāna lomā, visdrīzāk, vairs nebūs (pašas Mišelas uzvedības dēļ), līdz ar ko kickass-sievietes niša tomēr ir brīva.

  • Pingback: “The Bourne Legacy” (2012): Borna viltojums « Kino Kults()