Kino Kults lasa: “Hollywood Economist”, release 2.0, Edward Jay Epstein

February 14, 2012  |  Dažādi, Raksti

Ar šo gadu gribu iesākt sen ieplānotu, bet līdz šim nerealizētu sadaļu – “Kino Kults lasa”, jeb apskatīt par un ap kino saistītas grāmatas, kuru uz šo brīdi grāmatplauktā jau iekrājies paprāvs pulciņš. Un, par cik šis blogs savā būtībā nav par to, kādu filmu es nokačāju noskatījos vakar, bet gan vairāk spriedelējumi par industriju, tad sākšu ar atbilstošu grāmatu, kas noteikti ir must-read visiem, kam interesē bāzes lietas par to, kā funkcionē Holivudas bizness (tieši bizness), procesi, un kapēc ir tā, kā ir.

Hollywood Economist

Piemēram:
– kapēc kinoteātriem ienesīgākais produkts ir popkorns un kola, nevis filmas, un kapēc par kases grāvēja recepti daudz svarīgāks ir ideālais sāls daudzums popkornā (lai skatītāji nopērk papildus dzērienu filmas laikā, bet lai nav arī par sāļu);
– kapēc radās multipleksi, daudzzāļu kinoteātri un kapēc tiem ir izdevīgāk rādīt mazāk, bet populārākas filmas daudzās zālēs, nevis rūpēties par repertuāra dažādību;
– kā veidojas aktieru, režisoru, producentu, scenāristu un studijas darbinieku honorāri, ko nozīmē visi tie “net dollar gross” utml., kā veidojas tipiskas Holivudas filmas budžets;
– kapēc ienākumi no filmu demonstrēšanas kinoteātros pērnā gadsimta 50-tajos gados sastādīja 100% no studiju apgrozījumiem, bet 2007. gadā – vien 10% no kopējās naudas plūsmas;
un
– kas īpaši aktuāli šobrīd, kapēc vēl kādu laiku nesagaidīsim universālu digital/online sistēmu ērtai un laicīgai (!) filmu un TV seriālu iegādei (protams, ka iemesli ir politiski, nevis tehniski šķēršļi).

Izlasot grāmatu kļūs skaidras daudzas jo daudzas lietas un procesi, uz kuriem vairs nekad nevarēs palūkoties, kā iepriekš. Grāmata uzrakstīta ļoti vienkāršā un saprotamā valodā, visi termini paskaidroti, kas sarežģītāks, tas izskaidrots divreiz. Būtībā, te arī slēpjas grāmatas vienīgā problēma konkrēti priekš manis – liela daļa informācijas jau bija zināma, tik vien, ka šeit tā ir apkopota un kompakti pasniegta. Bet nedomāju, ka šī problēma attiecas uz daudziem. Pēdējais – obligāti ņemiet grāmatas papildināto versiju (release 2.0), tur daudzas svarīgas nodaļas par tekošo, piemēram TV bizness, DVD/Bluray apgrozījumi, web strīmings u.c.

Grāmatas autors, žurnālists Edvards Džejs Epšteins, ir diezgan zināms analītisku darbu autors, kurš pēdējos gados pievērsies tieši Holivudas biznesa aizkulisēm – šī ir viņa otrā grāmata par šo tēmu.

Pirkt grāmatu Amazon.com
Pirkt grāmatu Amazon.co.uk
Pirkt grāmatu TheBookDepository.com