“Lockout” (2012), pērle žanra cienītājiem

June 13, 2012  |  Filmas, Raksti

Kad Džona Kārpentera labvēlība studiju bosu acīs izbeidzās līdz ar “Escape from L.A.” finansiālo krahu (daži teiks, ka vēl agrāk… give or take), lielākā škrobe bija par to, ka plānoto triloģijas noslēgumu, “Escape from Earth”, mēs tā arī nesagaidījām (par DVD triloģijām studijas toreiz vēl nedomāja). Pagāja padsmit gadi un izauga tie, kam toreiz netika turpinājums – tapēc tiek veidots savs, un “Lockout” (Latvijā “MS1: Cietuma Gals” – praktiski porno nosaukums) ir tieši šis gadījums!

Atļaušos visu rakstu aplūkot caur “Escape from…” prizmu, jo atsauces filmā nav vienkārši daudz (rekomendēju drinking game par šo tēmu, bet uzmanīgāk ar smago alkoholu kinoteātrī… lai netraucētu pārējiem trim cilvēkiem, kas šo skatīsies), tā pati par sevi ir viena milzīga atsauce/homage/neoficiālais rīmeiks, kur prieks tiks gan tiem, kas novērtē kopējo sižeta līniju (vientuļais vilks pret savu gribu dodas uz kosmisko cietumu glābt prezidenta meitu… atpazīstat? Tieši tā arī ir!), gan to, ka vienu no trešā plāna varoņiem sauc “HAUK”, bet filmas pirmās piecpadsmit minūtes ir konkrēts fanfic par no “Escape from NY” izgriezto bankas laupīšanas un tai sekojošās pakaļdzīšanās epizodi (pēc tam iznāca DVD ar šo ainu, bet jauno censoņu galvās viss jau bija izdomāts). Ja īsti nav skaidrs, ko es te muldu, lūdzu vēlreiz pārbaudiet blogu, kuru lasat – šī ir 100% Kino Kulta filma.

Diemžēl, tāpat kā gadījumā ar “Doomsday” (1:1 idejiskais dvīņubrālis), aizguvumi no pagātnes nav tikai pozitīvi – par prieku @ebekers tiešo atsauču klāstu papildina, patiesi, “Escape from LA” līmeņa specefekti, kas ir šoks un vājprāts 2012. gada filmā, bet, iespējams, šeit savādāk vienkārši nevarēja (tas arī izskaidro filmas tapšanas ilgumu – visu renderēja aifons 3GS). Bet filmas operators, apjautis, pie kā tam ticis strādāt, eiforijā ar vienu roku tur kameru, bet ar otru intensīvi… nu, jūs sapratāt, līdz ar ko filma ir uzņemta stilistikā “epileptiskā ķengura uzbrukums” – bet mēs taču neļausim tādiem sīkumiem bojāt mums prieku, vai ne?

LockoutLockout

Jo pat nesen līdz nepazīšanai nogrimētais Gajs Pīrss 44-tajā dzīves gadā izrādījās episki labs action varonis – lai gan Luka Besona plāns ir jau skaidrs, un drīzumā mūs gaida rinda ar grāvējfilmām, kur Laiems Nīsons Gajs Pīrss tēlo brutālu, bet asprātīgu varoni (vai arī, skatoties uz “Lockout” ieņēmumiem, ne tik drīz).

Lielisks papildinājums žanrā (žanrs = komēdija tiem, kas saprot, ka tā ir komēdija), kurā pēdējos gados bija vienīgi “Doomsday”, “Machete” un vēl varbūt tā nesenā Mela Gibsona filma. Kino Kults stingri rekomendē – tiem, kas spēj novērtēt.