Spēļu filmu invāzija

August 31, 2012  |  Dižraksti, Raksti

Tā kā Kino Kults un videospēles ir, būtībā, nešķirami jēdzieni, tikai loģisks solis ir lieliska (jo retais dzīvais) pašmāju videospēļu resursa LevelUp.lv kino/videospēļu mijiedarbībai veltītā raksta pārpublicēšana, abpusēji saskaņota un ar maniem komentāriem (tos gan nesaskaņoju). Tā kā videospēļu filmām veltītie raksti līdz šim ir izpelnījušies īpašu lasītāju uzmanību, nav pamata domāt, ka ar šo būs savādāk:

Autors: Dāvis | LevelUp.lv
Oriģināls: LevelUp.lv

Godīgi sakot, parasti izvairos atlikt laiku rakstiem, kas vēstītu par kādas kinostudijas apņemšanos izveidot kārtējās populārās videospēles adaptāciju filmu veidolā. Pirmkārt, tās lielākoties veido Uve Bolls. Otrkārt, un galvenokārt, turpat vai katrai atpazīstamai spēlei ir plānota filma. Piemēram…

DriverDRIVER
Tiesības ieņemt kinoteātrus pēc vēl plaukstošās “Driver” sērijas licences, Impact Pictures ar Polu Andersonu priekšgalā ieguva jau tālajā 2002. gadā. Projektam piesaistīts bija ne tikai iepriekšminētais režisors, kura rezumē gozējas laulības ar Milu Johoviču, “Mortal Kombat” filma un absolūti nevajadzīgā “Resident Evil” filmu sērija, bet arī veseli trīs scenāristi. Protams, pirmizrāde bija paredzēta vienlaikus ar bezkaunīgi nosauktā “Driv3r” nonākšanu veikalu plauktos, taču darbs pie projekta kavējās un beigās nodots jau citas studijas un radošā personāla – Rodžera Eiverija (piepalīdzēja Tarantino līdz “Pulp Fiction” un izražoja “Silent Hill” filmu) – rokās. Pusi dekādes vēlāk, 2007. gada sākumā, filmēšana, ar nepilnu 50 miljonu budžetu kabatā, bija gatava sākties, taču studija, kurā bija paredzēta visa ālēšanās, bija spiesta pārvākties un projekts atkal tika nogrūsts priekšniecības dziļajās atvilktnēs. Pēdējie jaunumi gan pavīdēja 2009. gada pavasarī, kad bezgalīgajos interneta plašumos parādījās pāris lapas no filmas scenārija. Protams, to autentiskumu apstiprināt neviens negrasās.

Izredzes: Ņemot vērā, ka “Driver: San Francisco” pārdošanas apjomi nebūt nebija īpaši izteiksmīgi, māc šaubas vai kāds vēl ir ieinteresēts “Driver” ekranizācijā.
Īpašas vēlmes: Matīss režisora krēslā grib redzēt Džastinu Linu.
Kino Kulta komentārs: Man liekas, ka “Fast & Furious” zīmols ir reizes 10 jaudīgāks par “Driver” tā tekošajā inkarnācijā, tapēc lielas izredzes uz šo neliktu.

Kane and LynchKANE AND LYNCH
Režisors – Saimons Kreins. Keins – Brūss Viliss. Linčs – Džeimijs Fokss? Ideja par profesionāla algotņa un sazāļota psihopāta piedzīvojumu iemūžināšanu kinolentē tika apstiprināta spēlei vēl tikai topot, bet ap 2010. gada sākumu projektam pavisam oficiāli tika piesaistīts Viliss un Džeimijs Fokss. Pat plakātus jau kāds bija uzmālējis, vēstot, ka filmas relīzi piedzīvosim jau nākošā gada nogalē. Pašlaik režisors ir ticis aizvietots, ar ko, diemžēl, nezinām, bet klīst runas, ka pie diriģēšanas ir pielikts “Friday” un “The Italian Job” rimeika vadonis, kā rezultātā filmēšana ir aizkavējusies un pirmizrāde, iespējams, noritēs nākošgad. Tomēr, pašsaprotamu iemeslu dēļ mulsumu rada Džeimija Foksa norīkošana Linča lomā. Pie tam, Kotaku.com rokās esot nonākusi agrīnā scenārija versija, kur garīgi nestabilais Keins izmanto vārdu krājumu un manieres, kas vairāk iederētos Nacionālās Bibliotēkas filozofijas noliktavā nevis asinīm piešķiestā noliktavā.

Izredzes: Viliss un Fokss vēl joprojām ir gana lieli vārdi, kas izrādot interesi varētu izvilkt šo projektu. Atliek tikai atrast režisoru. Tomēr vai ir cerības uz atmosfērisku un tumšu trilleri Manna garā? Diez vai.
Īpašas vēlmes: Maikls Manns pie grožiem un Kevins Geidžs kā Keins. Abi jau reiz ir uzņēmuši šo filmu. Matīss grib Pīteru Bergu.
Kino Kulta komentārs: Par Villisu un Foksu man šaubu nav, tie pēdējā laikā bieži izvēlas filmēties s*dos. Attiecībā uz režisoru man arī nav nekādu ilūziju – tas nebūs ne Manns (pff!), ne pat Bergs, bet kaut kas daudz, daudz zemāk. Bet var sanākt fun bojeviks!

Assassin’s CreedASSASSIN’S CREED
Šis projekts, pārsteidzošā kārtā, vēl ir pavisam svaigs. Sony filmu divīzija un francūži “Assassin’s Creed” sērijas pārnešanu uz lielajiem ekrāniem vairākās epizodēs apsprieda jau pagājušajā gadā, taču jūlijā atklājās, ka Ubisoft filmu veidos paši un kolēģiem, PlayStation tēviem, iespējams atvēlēs izplatītāju lomu. Producenta un galvenās lomas atveidotāja kurpēs ielīdīs Maikls Fasbenders, kura ģīmetni iespējams manīji “Prometheus”, “Inglourious Basterds” un “X-Men: First Class”. Nav gan skaidrs, kuru no spēlēm adaptēs vai jebkādas informācijas par pārējo radošo sastāvu, taču ņemot vērā faktu, ka šis ir Ubisoft personīgais projekts, ir cerības, ka filma pamata materiālam sekos visnotaļ cieši.

Izredzes: Fasbendera producenta tituls un Ubisoft apņēmība filmu uzņemt pašiem, kā arī “Assassin’s Creed” vārda vērtība liek domāt, ka projekts visticamāk materializēsies.
Īpašas vēlmes: Nav.
Kino Kulta komentārs: Pats kā reizi šobrīd esmu uzsēdies uz “Assassin’s Creed”, un šķiet, ka, ar pareizo pieeju, pirmā daļa varētu sanākt neslikts vēsturiski-fantastisks trilleris, un tālāk jau manīs. Bet biedē līdzšinējie videospēļu ekranizāciju piemēri – šis galīgi nav tas vieglākais materiāls.

Need For SpeedNEED FOR SPEED
Kaut kāda velna pēc… vai, nē, pareizi… tīras alkatības vadīti EA un DreamWorks ir apvienojušies, lai apgādātu vispasaules kinoteātrus ar “Need For Speed” adaptāciju kino. Scenārijs jau ir sarakstīts, ko veikuši brāļi Gatinsi (“Real Steel”) un par diriģentu norīkots viens no “Act of Valor” režisoriem. Lai apliecinātu projekta nopietnību, studiju kalendāros pat ir apvilkts pirmizrādes datums – 2014. gada 4. februāris. Vienlaikus tomēr es nesaprotu, kādēļ ir nepieciešama “Need For Speed” filma, ja jau tāda ir pastāvējusi vismaz dekādi: “Underground” un “Underground 2” faktiski ir oda “Fast and the Furious”.

Izredzes: Viegli pārdodams materiāls, vēl joprojām aktuāla spēļu sērija un jau nolikta relīze liek domāt, ka filma pilnīgi iespējams tiks uzņemta. Pat laikā. Par kvalitāti runājot – labākajā gadījumā var cerēt uz “Torque”, tikai bez Ice Cube un ar automašīnām.
Īpašas vēlmes: Atbildīgie par “NFS: Most Wanted” iekļautajām īsfilmām.
Kino Kulta komentārs: Projekts kļūs interesants brīdī, kad mašīnām pieskrūvēs ložmetējus…

ASTEROIDS
Asteroids ir 1979. gada videospēle, kurā trīsstūris šauj pa akmeņiem divdimensiju plaknē. Atari un Transformeru producents uzskata, ka tas ir lielisks materiāls kinofilmai. Vēl kādi jautājumi?
Izredzes: “Battleship” ar Liamu Nīsonu arī reiz bija kaut kas neiespējams.
Īpašas vēlmes: Maikls Bejs.
Kino Kulta komentārs: Nedomāju, ka šis ir nopietni.

UnchartedUNCHARTED
Bez jebkādas nožēlas “Uncharted” sēriju varu raksturot kā lielisku slavas dziesmu Doktoram Džounsam Junijoram, kā rezultātā digitālo piedzīvojumu pārnešana kinoteātros nebūt nešķiet tik vājprātīga. Fakts, ka projekts eksistē tika apstiprināts 2009. gada nogalē un psihopātiskais, taču nenoliedzami talantīgais Deivids O. Rasels (“Three Kings”, “The Fighter”) ir noalgots, lai izveidotu scenāriju un sēstos režisora krēslā. Gadu vēlāk Marks Vālbergs izpļāpājās, ka viņš ir potenciālais kandidāts galvenajai lomai un aktieru sarakstā gozēsies arī De Niro un Džo Pešī. Diemžēl pagājušā gada pavasarī Rasels projektu atstāja un viņa amatu ieguva “Limitless” un “The Illusionist” režisors Nīls Burgers, kā rezultātā, šķiet, nozuda arī iepriekšminēto aktieru ieinteresētība projektā. Protams, arī Burgers ir aizgājis. Sākot ar 2012. gada 23. augustu pie scenārija strādā pāris, kas sarakstīja “National Treasure” filmas, Arnolda “The 6th Day” un vairākus citus apšaubāmas kvalitātes darbus…

Izredzes: Ar Raselu pie grožiem šķita, ka filma iznāks un pat, mīļais dievs, varētu būt skatāma. Nu jau būšu pārsteigts, ja tā tikai nonāks kinoteātros.
Īpašas vēlmes: Raselu atpakaļ. Sapņos gribam Spīlbergu.
Kino Kulta komentārs: Domāju, ka Sony tomēr panāks savu, un filma notiks, taču, atkarībā no iesaistītajām personām, rezultātā var sanākt kā “Tomb Raider” (labā nozīmē), tā “Max Payne” (domāju, sapratāt).

Gears of WarGEARS OF WAR
Iedomājies tikai, kārtējā spēļu filma, kura netiek līdz filmēšanai! New Line Cinema maciņu licenzes iegādei atvēra jau 2007. gada pavasarī, ar noalgotu ekselentā “Collateral” un “Pirates of the Caribbean” triloģijas scenāristu. Gadu vēlāk rezervēts bija iespaidīgs 100 miljonu budžets un “Underworld”, “Die Hard 4.0” un nu jau arī “Total Recall” režisors. Kā jau ierasts, viņš projektu atstāja un budžets esot krietni apcirpts. Jauns režisors tiek meklēts jau gadiem. Skumjākais tomēr šajā stāstā ir nesen aizgājušā Tonija Skota ieinteresētība. Gan Blezinska kungs, gan bijušais New Line Cinema pārstāvis minēja Skotu, kā savulaik visnotaļ ieintriģētu.

Izredzes: Minimālas.
Īpašas vēlmes: Terijs Krūss kā Cole Train.
Kino Kulta komentārs: Projektam bija piesaistīts Lens Vaizmens – galīgi neesmu viņa fans, bet liekas, ka viņš ir tuvu ideālais “Gears of War” režisors, tik un tā labāk, kā “Total Recall” rīmeikus veidot (abi gan prasa ievērojamus finansiālus ieguldījumus, un, kā redzam, paveicās pēdējam). Galvenais, lai cīnās par R-reitingu, bez tā filma nav ne pusplēsta graša vērta.

HaloHALO
Halo filma, nebaidīšos šī vārda, ir absolūti leģendāra. Teorētiski stāsts par tās tapšanu ir pelnījis pats savu rakstu, taču tīri slinkuma vadīts centīšos iekļauties vienā rindkopā. 2005. gadā Columbia Pictures prezidents, ārpus ierastās Holivudas sistēmas, deva uzdevumu izveidot scenāriju “Halo” filmai. Rakstnieka lomā iejutās “28 Days Later” scenārija autors un gatavo materiālu kinostudijām izvadāja kurjeri ģērbušies kā Master Chief’s. Industrijas milži 20th Century Fox un Universal Pictures, pēc Microsoft paredzētās ienākumu daļas samazināšanas, beidzot piekrita veidot Halo filmu. Producenta loma tika atvēlēta Pīteram Džeksonam, bet režisora krēsls rezervēts tolaik vēl mazpazīstamajam Nīlam Blomkampam, kas vēlāk uzveda “District 9”. Īsumā – gadu vēlāk scenārijs tika pārrakstīts un Džeksonam un iepriekšminētajam Columbia Pictures bosam tika uzstādīts ultimāts mainīt savus izcili izdevīgos līgumus uz ko pieticīgāku, vai arī darbs pie filmas tiks pārtraukts. Viņi atteicās. 2007. gadā Blomkamps projektu nodēvēja par mirušu un Džeksonam tas arī drīz vien apnika. Pašlaik tiesības uzņemt filmu atkal ir Microsoft rokās un pēdējos gados baumo, ka iesaistīts esot vecais draugs Spīlbergs.

Izredzes: Iznāks tikai tad, ja visu pilnībā sponsorēs Microsoft (kas nenotiks) vai, ja viņi atteiksies no pilnīgas kontroles pār projektu (kas nenotiks).
Īpašas vēlmes: Gluži kā ar “Uncharted” – atpakaļ pirmo variantu. Bet Spīlbergs arī nekaitētu.
Kino Kulta komentārs: Domāju, ka arī šis projekts agrāk vai vēlāk, bet notiks, un ne ar to sliktāko komandu – kāds jauns censonis (reklāmu/klipu režisors) pieredzējoša korifeja (Spīlbergs/Džeksons) virsvadībā šķiet loģiskākais variants.

BioshockBIOSHOCK
Šķiet, ka galvenā problēma ar nākošo ierakstu šajā visnotaļ skumjajā sarakstā ir radošā personāla vēlme pēc iespējas ciešāk turēties pie oriģinālā materiāla. Gors Verbinskis (“Pirates of the Caribbean” pirmās trīs filmas) un Universal Pictures savus plānus par Bioshock adaptēšanu atklāja pirms četriem gadiem, jau tad paziņojot, ka vecuma ierobežojums R (ekvivalents Latvijas 16+) filmai ir būtisks. Gadu vēlāk galvassāpes radīja episkais 160 miljonu dolāru budžets, kas piespieda filmēšanu plānot ārpus ASV robežām. Kā izrādījās, šāda summa būtu pieejama vienīgi ar pusaudžiem draudzīgāku klasifikāciju, taču šāds variants, par laimi, pieņemts netika. Likstu rezultātā Verbinskis projektu pameta. Vēlāk tika pieaicināts “28 Weeks Later” režisors Huans Karloss Fresnadiljo, taču šī gada martā aizbēga arī viņš. Šobrīd Bioshock liktenis ir nezināms. Varbūt “Infinite” relīze šajā pasākumā ieviesīs dzīvību.

Izredzes: Tikai, ja ievērojami apcirps budžetu, kas gan šādu eposu varētu nopietni traumēt.
Īpašas vēlmes: Matīss grib Giljermo del Toro. Dāvim uzreiz prātā iešaujas Ridlijs Skots, bet pēc ilgākām pārdomām noteikti viedokli mainītu.
Kino Kulta komentārs: Dārgi, nesaprotami un par ūdeni – death sentence pat mūsdienu Holivudā, kur cieņā “Pirāti”, bet Gors Verbinskis var izsist sev 200-miljonu budžetus. Nedomāju, ka projekts kādreiz tiks realizēts – brīdis ir pagājis, visas cerības uz “Bioshock: Infinite”.

Mass EffectMASS EFFECT
Pašlaik prognozes par galarezultāta kvalitāti vai iespēju tai nokļūt kinoteātros īsti neeksistē. EA un Legendary Pictures savus plānus atklāja pirms nepilniem diviem gadiem un tolaik projektam piesaistīts “I Am Legend” un “Thor” scenārija autors, kā arī spēļu sērijas producenti, kuriem arī šeit būs ļoti līdzīga loma. Respektīvi, noritēs cieša sadarbība ar oriģināla autoriem. Pašlaik gan projekts ir vēl ļoti agrīnā stadijā, tādēļ nekas cits par to zināms nav.

Izredzes: Vēl par agru minēt.
Īpašas vēlmes: Matīss grib Pīteru Džeksonu. Dāvis atkal grib Ridliju Skotu (“Blade Runner”, dārgie?).
Kino Kulta komentārs: Pārmaiņas pēc neredzu it nekādu šķēršļu šī projekta ekranizācijai – Legendary ir gīku studija, kurai netrūkst naudas, un iztēloties Čanningu Tatumu vai līdzvērtīgi kantaina žokļa īpašnieku kā Komandoru Šepardu ir vieglāk par vieglu. Turklāt gana vienkāršais un saprotamais oriģināls jau ir ērti sadalīts triloģijā, viss darbs jau praktiski padarīts – gandrīz var jau sākt renderēt cut-scenes augstākā izšķirtspējā!

World of WarcraftWORLD OF WARCRAFT
“Mass Effect” filma nebūt nav vienīgais Legendary Pictures mēģinājums videospēles iepazīstināt ar Holivudu. Tiesības veidot filmu pēc Warcraft licenzes kompānija ieguva jau 2006. gada pavasarī un tēriņiem tika atvēlēta summa, kas pārsniedza 100 miljonus dolāru. Sākotnēji pirmizrādei vajadzēja norisināties trīs gadus pēc sākotnējā paziņojuma, taču nu tā, protams, ir pārcelta krietni vēlāk. 2009. gadā par režisoru tika norīkots Sems Reimi un budžets nu sasniedza „ne mazāk kā 220 miljonus dolāru”, kā arī par scenārija autoru pieteicās vīrs, kas sarakstīja izcilo Spīlberga kara drāmu “Saving Private Ryan”. Jāsaka, ka režisora krēslu bija nolūkojis arī mazāk izcilais Uve Bolls, kuru gan Blizzard esot visnotaļ tieši atšuvuši. 2010. gadā filmas producenti atklāja, ka vēl mokās pa sižeta uzmetuma fāzi, kas skaidri liecināja par to, ka tās pirmizrāde vēl ir aiz kalniem. Protams, izcilam nobeigumam – Reimi projektu ir pametis.

Izredzes: Nauda nav problēma un ikviens Blizzard projekts vidēji tāpat prasa vismaz dekādi, tādēļ gaidīsim un vērosim.
Īpašas vēlmes: Mets Stouns un Trejs Pārkers.
Kino Kulta komentārs: Šis, tāpat kā “Grand Theft Auto”, ir viens no tiem projektiem, kur spēles īpašnieki var nopietni satraukties par to, vai tik filma neiedragās spēles popularitāti, nevis otrādi – pie 9 milj. pastāvīgo abonentu Activision-Blizzard no spēles gada laikā nopelna virs 1 miljarda USD! Summa, kas gandrīz garantēti nav paceļama ar filmu – bet, ja tā, kādēļ riskēt..?

Spy HunterSPY HUNTER
Džons Vū! Viņi dabūja Džonu Vū! 2003. gada vasarā Universal Pictures iegādājās tiesības uz divdesmit gadus seno “Spy Hunter” un jau tā paša gada pavasarī noslēdza līgumu ar Dveinu Džonsonu, kā arī tika noalgoti topošā scenārija autori. Filmēšanai ar nieka 90 miljonu budžetu bija jāsākas pavasarī, ar pirmizrādi vēl gadu vēlāk. Aptuveni tajā pašā laikā, kaut kāda velna pēc, projektā iesaistījās Džons Vū un pāris reizes tika nomainīts pārējais radošais sastāvs. Diemžēl Hongkongas spriedzes kino leģenda, kā arī Džonsona kungs projektu drīz vien atstāja, sekojot dažādām ķibelēm. Tomēr vēl skumjāks ir fakts, ka 2007. gada maijā filmu atdzīvināja bēdīgi slavenais Pols Andersons. Lai gan, ņemot vērā to, ka vēl piecus gadus vēlāk par projektu nekas nav dzirdēts, pilnīgi iespējams, ka tas ir veiksmīgi nomiris.

Izredzes: Nav.
Īpašas vēlmes: Lai mirušos netraucē.
Kino Kulta komentārs: Domāju, ka par šo ir jāaizmirst

Skaidri redzams, ka Holivuda mūsu dārgo industriju mierā likt negrasās un arī videospēļu veidotāji turpina cerēt, ka reiz taps kinolente, kas būs oriģinālā materiāla cienīga. Adaptācija filmas veidolā, šķiet, ir plānota katrai otrajai veiksmīgajai spēļu sērijai. Darbs noris arī pie “The Sims”, “Dead Space”, “Deus Ex”, “Metal Gear Solid” (praktiski šorīt veikts anonss! Un Kodžima-sans dod savu svētību!), “Devil May Cry” un vēl vairākām spēļu filmām. Vēl ideju vēl nav nokļuvušas līdz līgumu slēgšanai. Tikmēr ar augstākminētajām filmām ir divas galvenās problēmas. Pirmkārt, reti kura tik tiešām nonāks kinoteātros. Otrkārt, vai kāda no viņām būs nosaukuma cienīga? Cerams. Vismaz vienu esam pelnījuši.

Kino Kulta komentārs:
No vienas puses, es arī gribētu (gribēju?) redzēt visus iemīļotos videospēļu varoņus vai sižetus uz lielā ekrāna… no otras puses nāk vecums un pieredze, kas saka, ka no tā reti kad var iznākt kaut kas jēdzīgs. Tam ir divi iemesli, abi ir ļoti loģiski un racionāli:

Videospēļu filmas nav kam veidot:
Pārgalvīgs, taču gandrīz patiess apgalvojums – atskatoties pagātnē, ir skaidrs, ka videospēļu ekranizācijas mūsdienās ir tās pašas komiksu ekranizācijas pirms divdesmit gadiem. Arī toreiz tas bija maksimāli riskanti, nesaprotami un šaubīgi, un pat pēc 1978. “Superman” triumfa studijai Warner Bros. vajadzēja piecus (!) gadus, lai saņemtos uz “Batman”, kas arī kļuva par hītu. Bet mūsdienu komiksfilmu neprātu vispār iesāka tikai 2000. gada “X-Men” – tikai tad sekoja “Spider-Man” un pārējais, kas padarīja komiksu ekranizācijas par superpopulāru, drošu un ienesīgu investīciju avotu.

Un tas viss tapēc, ka, būtībā, izauga režisoru paaudze, kas bērnībā (70-tie/80-tie) aizrautīgi lasīja nevis Dostojevski vai Marku Tvenu, bet Stenu Lī un Džeku Kirbiju – viņi vienkārši saprata, KĀ ekranizēt, jo bija ar to uzauguši. Tas pats ar videospēlēm – kamēr neizaugs paaudze, kas bērnībā drillēja nevis Pac-Man vai Asteroids, bet, kā minimums, Playstation 2 hītus, normālu videospēļu ekranizāciju vienkārši nebūs! Precīzāk sakot, būs – bet tas būs kaut kas pavisam cits, ko arī pierāda viss, kas žanrā pēdējā laikā iznācis (“Prince of Persia” režisors ir skatījies spēles video ierakstus – wtf is this shit?). No jaunās paaudzes ar geimingu aktīvi aizraujas Nīls Blomkemps, Dankans Džounss, Lens Vaizmens, Zeks Snaiders – lūk, tie arī ir ideālie videospēļu ekranizāciju režisori.

Videospēles vispār nevajag ekranizēt:
Atšķirībā no tiem pašiem komiksiem, kas, būtībā, ir storyboard’oti scenāriji, videospēles ir interaktīvas un bieži balstās uz spēlētāja izvēli, līdz ar ko pilnīgi lineārai filmai būs ļoti gŗūti atdarināt tās sajūtas, kas bija spēles laikā, kur nu vēl ietilpināt sevī 30+ stundas notikumu (tieši tapēc “Need of Speed” filmai ir daudz lielākas izredzes, kā “Deus Ex” ekranizācijai). Kolīdz saproti šo, būtībā, vienkāršo lietu, tā vēlme pēc mīļāko videospēļu ekranizācijām strauji pāriet :)