“Elysium” (2013)

August 9, 2013  |  Filmas, Raksti

Kad 2009. gadā iznāca Dienvidāfrikas izcelsmes režisora Nīla Blomkempa fantastikas filma “District 9″, tas izrādījās viens no pēdējo gadu patīkamākajiem pārsteigumiem – ne tikai kinofantastikā, bet kino vispār. Svaiga, gudra, enerģiska un patiesa – tie ir tikai daži epiteti, kuri piestāv filmai, un tādēļ pret Blomkempa nākamo filmu bija visaugstākās ekspektācijas. Beidzot “Elysium” ir klāt, un varu apstiprināt, ka tās lielākoties ir attaisnojušās!

Būsim tieši – pat ja šis nav “District 9″ tiešais turpinājums, tad noteikti norisinās tās pasaulē, plus/mīnus 100 gadi un citplanētiešu vizīte, bet citādi viss tas pats. Jo, ja “District 9″ bija vairāk vingrinājums par tēmu “Skatieties, ko es varu!” (īpaši tā arī neiznākušās “Halo” filmas kontekstā), tad “Elysium” jau vairāk ir “Skatieties, ko es gribu!” – pie līdzvērtīga radošā un vizuālā svaiguma šī filma tomēr piedāvā daudz stabilāku, nobriedušāku stāstu ar klasiskām fantastikas žanra alegorijām, kur visu filmā notiekošo vajadzētu tiešā mērā attiecināt uz mūsdienām. Arī momentu, kur Meta Deimonā rokās nonāk pavisam īsts railgun – tiešām žēl, ka vēl kādi 100 gadi jāgaida, jo rezultāti ir tiešā nozīmē eksplozīvi!

Kas mani pozitīvā ziņā pārsteidza visvairāk – “Elysium” ir ideālā videospēles ekranizācija, bez jokiem! Un tas nekas, ka tai pamatā nav videospēle – ir taču jābūt pavisam tērētam, lai domātu, ka videospēles ekranizācija ir tās sižeta atkārtota izstāstīšana kino formātā. Tā, primāri, ir sajūta, un šeit Blomkemps arī atbild uz mūžseno jautājumu, kapēc videospēļu ekranizācijām tā neveicas – beidzot mēs esam sagaidījuši režisoru/autoru paaudzi, kas ir uzaugusi tās spēlējot, un es esmu drošs, ka Blomkemps (kuram ir 34) ir diezgan rūdīts geimeris. Jo uz vietas ir visas videospēļu dogmas – no sākuma (training) līmeņiem un to pakāpeniskas progresijas līdz “pusbosam”, “pēdējam bosam”, “superierocim” un pārējām. Papildus tam visam filma vienkārši izskatās kā mikslis no “Halo”, “Deus Ex: Human Revolution” un “Borderlands” – nemaz nešaubos, ka mākslinieki un ilustratori šiem projektiem ir vieni un tie paši. Ja nesapratāt neko, ko es tikko uzrakstīju – vienkārši noskatieties filmu, un viss nosatāsies savās vietās!

Par spīti vērienam, filmā nav nemaz tik daudz centrālo tēlu – lieki teikt, ka gan Mets Deimons, gan Džodija Fostere atstrādā savus honorārus uz visiem 100, bet Blomkempa favorīts Šarlto Koplejs – uz 150, jo ir radījis vēl vienu ikonisku filmu ļaundari (jau otrreiz!). Pārsteidza, ka filma ir skarbi R-Rated – nevis dēļ Zāģu cienīgiem skatiem, bet tieši dēļ smalkiem, negaidītiem momentiem. Dārga R-Rated fantastika Holivudā – tā ir vienkārši fantastika!

Ir nelielas bažas, ka, līdzīgi kā ar Gaju Ričiju, tieši šo arī no Blomkempa gaidīs turpmāk – un vēlme lai viņš šīs cerības neattaisno un nekļūst par netīrās, graustu un favelu pārpildītās netīrum-nākotnes pravieti, bet gan mēģina sevi citos žanros, laika posmos un līdzīgi, jo potenciāls ir milzīgs. Tikai kaut kas man saka priekšā, ka no fantastikas Blomkemps nekur tik drīz neaizmuks – un tas ir sasodīti lieliski!

“Elysium” kinoteātros no Piektdienas, bet īpašajā #kinoblogeri seansā – jau …

 
  • helijahele

    Tā kā šī bija viena no retajām fantastikas filmām, ko patiešām gaidīju, jo līdzīgi kā daudziem (tie, kuri gaidīja), viena no mīļākajām filmā ir “District 9″ , filmu skatījos ar lielu vērību. Kvalitatīvi nostrādāta, aizraujoša un “District 9″ stilā ieturēta, taču maza daļa vilšanās bija. Ticamības moments (jā, zinu, fantastika, tomēr “D9″, lai gan it kā nereālāka, tomēr radīja ticību, ”Elysium”- ne) Saprotu,ka nav īsti fantastikas filmu aprakstos rakstīt par “dziļām domām”, tomēr filozofiskais aspekts “Elysium” ir ļoti spēcīgs, tāpat kā “D9″. “Nabagie – bagātie” tēmu Blomkemps ietērpj robotiskā specefektu mērcē :D Līdz ar to, filma skatāma un būs interesanta gan “dziļo vērtību” cienītājiem, gan tiem, kas skatās fantastiku vienmēr. Un vēl Blomkemps veiksmīgi manipulē ar skatītāju, rādot, cik netaisnīga ir pasaule, tai pat laikā ne tik klaji liekot saprast, ka savādāk nevar izdzīvot.(labi dzīvot, nevis eksistēt). Un te es nedomāju tos aukstos zīmolu miljardierus pretstatā graustu iemītniekiem. Loģiski, ja neeksistē slimības, līdz ar to mirstība, kaut kā tie cilvēki ir jāorganizē. Dabā arī izdzīvo stiprākie.

    • notaufo

      Jā, piekrītu lielākajai daļai tevis teiktā. Šarlto Koplejs centās izdarīt visu iespējamo, lai mums būtu atmiņā paliekošs varonis – tā vismaz es dzirdu no citiem, kas recenzē šo filmu. Tomēr mazliet sajūta, ka viņš mazliet pārspīlē. Diego Luna nebija slikts, bet pat ar to visu Koplejs tomēr ņem virsroku.

  • http://twitter.com/xjki Jurgis Kirsakmens

    It kā jau katra atsevišķā komponente ir nostrādāta godam, arī aktieri nehalturē, bet izcilībai pietrūka kaut kā, kas visas atsevišķās komponentes savieno – aizraujoša, ievelkoša stāsta.