“The Giver” (2014)

August 29, 2014  |  Filmas, Raksti

No šodienas kinoteātros “Devējs” jeb “The Giver”, jeb vēl viens mēģinājums pēdējā brīdī ielekt strauji aizejošajā YA (Young Adult) žanrā, precīzak – tā postapokaliptistiski-distopiskajā apakšžanrā. Kur, kā atceramies, tronī lepni sēž “Bada Spēles”, pabiras no saimnieka galda saņem “Divergent”, bet visi pārējie vienkārši stāv aiz durvīm. Kā būs ar šo?

Vispirms piedodiet, ka neesmu lasījis grāmatu, uz kuru filma ir balstīta, tapēc piegāju tai kā vēl vienai antiutopiskajai YA žanra filmai – un treileris solīja pat ne tos pašus “Bada Spēles” vai “Divergent” (kurus, starp citu, vairs gandrīz nevaru atšķirt, atkal piedodiet), bet “The Host” idejisko līdzinieku, kur futuristiski-sterilās mājiņās bezpersoniski jaunieši vienādās kokvilnas/lina pidžammās izspēlēs kārtējo mīlas trīsstūri, pa ceļam cenšoties atrisināt Lielo Noslēpumu un sagraujot Autoritatīvo Režīmu.

Wrong! Tas viss filmā, protams, ka ir, bet jokainā kārtā nogrūsts kaut kur otrajā plānā, priekšplānā izvirzot Idejas – par autoritāti, personību un brīvās izvēles nepieciešamību. Ja būtu jāsalīdzina, tad šī ir tāda Terija Giljama “Brazīlijas” versija Krēslas paaudzei – bez kofeīna, atšķaidīta un pirms pasniegšanas trīskārt jau sakožļāta, lai tik jaunās galvas visu saprot pareizi. Nudien – negaidīti.

Ko tieši filmā aizmirsa ģeniālie Džefs Bridžess un Merila Strīpa (trīskārtēja “Oskaru” laureāte), pateikt ir grūti, bet brāļu Vainšteinu vārdi titros liek domāt par noteikta veida netīru šantāžu. Protams, ka abi aktieri – no kuriem Bridžess atskaņo savdabīgu The Dude variāciju, bet Merila (kura pat guļus pārtrumpē pusi Holivudas, tā kā tas nav pārmetums) vispār necenšas – tāpat ir labākais, kas ir filmā, jo par jauniešu sniegumu runāt vispār nav vērts, bet tāpat nespēj glābt šo savā ziņā intriģējošo, savdabīgo, bet galarezultātā vienalga neveiksmīgo mēģinājumu izrauties ārpus YA žanra kanoniem.

Visu šo ir safilmējis (kādreiz?) krietnais austrāļu režisors Filips Noiss. Divarpus punkti (no pieciem) par mēģinājumu.