“Gāzi grīdā”: Labākie “Ātrs un bez žēlastības” franšīzes triki

Kinoteātros ierodas “Hobss & Šovs”, šķietami bezgalīgās “Ātrs un bez žēlastības” sāgas svaigākā daļa, virzot šo benzīna, adrenalīna un baby oil seriālu ne tikai tālāk, bet arī plašāk – kamēr Vins Dīzels un co. gatavo pilntiesīgo 9. daļu, šī un citas plānotās spin-off filmas attīstīs pamatfilmās jau iemīļotos personāžus. Šoreiz tie būs skarbais likuma kalps Lūks Hobss (Dveins “Klints” Džonsons) un harizmātiskais nelietis Dekards Šovs (Džeisons Stethems), abiem būs jāapvieno spēki, lai tiktu galā ar neganto Brikstonu (“Zelta globusa” laureāts Idriss Elba, naktsklubos pazīstams arī kā DJ Big Driis). Abi kungi te nav nekādi iesācēji, jo “Hobbs & Shaw” tiem būs jau attiecīgi 5. un 4. filma franšīzē!

Bet mums tā ir brīnišķīga iespēja atcerēties ne tikai amizantākos faktus par “Ātrs un bez žēlastības” filmām, bet arī atsaukt atmiņā spilgtākos un (vēlāk) arī neticamākos trikus, kurus šī filmu sērija ir devusi kino pasaulei. “Lecam un laižam!” – kā mēdza teikt kādas citas motofranšīzes galvenie varoņi!

“The Fast and the Furious” (2001)

Gatavojot “Ātrs un bez žēlastības” (filma ir teorētiski balstīta uz žurnāla “VIBE” raksta, faktiski – uz “Point Break” videokasetes, kuru producenti atrada pie kāda mājās un atzina par labu esam), režisors Robs Koens plānoja galvenajās lomās iesaistīt Mario Lopezu (Dominiks), Marku-Polu Goselāru (Braiens), Dastinu Daimondu (Džesijs) un gan jau arī Tifāniju Amberu-Tīsenu, bet šim savādajam “Glābējzvana” fetišam nebija lemts īstenoties. Tāpat kā Elīzai Dušku Mijas lomā – tā tikusi rakstīta īpaši aktrisei, kura gan tajā absolūti nebija ieinteresēta. Līdzīgi kā Timotijs Olifants, kuram piedāvāja Dominika lomu, – aktieris uzskatīja, ka tā ir pārāk līdzīga viņa atveidotajam personāžam filmā “Gone in 60 Seconds” (pag, tur bija Timotijs Olifants?). Vēl viens pretendents Dominika lomai bija Kolins Farels, bet to varbūt pat nekomentēsim.

Interesanti, ka ne Mišelai Rodrigezai (Letija), ne Džordanai Brūsterei (Mija) pirms filmēšanās nebija ne tikai autovadītāja pieredzes, bet pat tiesību (un tas ir ASV! Neprāts), kas gan absolūti netraucēja visiem filmas aktieriem pie stūres izskatīties absolūti organiski. Kas attiecas uz spilgtāko filmas triku, tad šis gods neapšaubāmi tiek šai homoerotisma piesātinātajai ainai ar fantastisku kulmināciju tās beigās – kādreiz (2001. gadā, ja esam precīzi) likās, ka nekas labāks kino vispār nav izdomāts.

(Vērīgākie pamanīs, ka šī ir tā pati iela, kurā notiek filmas “Training Day” ainas ar aktrisi/dziedātāju Mēriju Dž. Blaidžu darbība. Abu filmu scenāriju autors ir Deivids Aijers.).

“2 Fast 2 Furious” (2003)

Otrā sāgas daļa ar vienu no jokainākajiem nosaukumiem kino vēsturē un vienu no traģiskākajiem (bet ne vistraģiskāko, protams) tapšanas stāstiem franšīzes vēsturē – kā salīdzinoši nesen atzinās Vins Dīzelists, viņš savulaik atteicies no lielākā honorāra savā karjerā (25 milj. ASV dolāru plus procenti no ienākumiem), jo studija, redz, neesot gājusi “Kopolas ceļu” turpinājuma veidošanā! Bet studija tā centās, ka pat pasūtīja divus dažādus turpinājuma scenārijus – ar Dīzelu un bez Dīzela -, pat ja galarezultāta stāstā, aizvietojot Romanu (Tairīzs Gibsons) pret Dominiku, mainījies nebūtu absolūti nekas. Rezultātā gan turpinājums nopelnīja vairāk par oriģinālu, atstājot Dīzelu ar garu degunu.

Kā darbības vieta tika izvēlēta saules un neona apspīdēta Maiami, kurā gan tobrīd norisinājās vēl vienas autopakaļdzīšanās ainu piesātinātas filmas uzņemšana – šīs un “Bad Boys 2” komandai nācās burtiski savā starpā dalīt pilsētas rajonus, lai filmēšanas darbi nepārklātos. Repera Ludacris lomā sākotnēji bija plānots reperis Redman, bet aktrise/modele Devona Aoki, protams, pirms filmēšanas neprata vadīt auto, bet visas šīs detaļas pazuda filmas neona gaismās – neona bija tik daudz, ka uzņemšanas laukumā par to atbildēja atsevišķs cilvēks (“neona speciālists”?). Uz to tad arī palūkosimies filmas pirmajā – un spilgtākajā fragmentā.

“The Fast and the Furious: Tokyo Drift” (2006)

Trešā daļa tapa bez Dīzela (ha!) un nu jau arī bez Pola Volkera – studijas dīvānu eksperti atzina, ka viņš franšīzei ir kļuvis… par vecu! Izmaiņu rezultātā tā gandrīz nonāca pa tiešo videokasešu plauktos, ja vien ne jaunais un perspektīvais režisors Džastins Lins, kurš vēlāk uzņems labākās (un pelnošākās) franšīzes daļas, bet šeit ielika visu sevi, lai stāsts par netipiski pieaugušu ASV skolnieku (šajā lomā varējām redzēt arī Čaningu Tatumu, ehhh…) Japānā daudziem kļūtu par mīļāko “Ātrs un bez žēlastības” daļu.

Jo te viss ir īsts – gan jūtas, gan drifts (…and #JusticeForHan).

“Fast & Furious” (2009)

Nosaukumu izdomas ziņā “Ātrs un bez žēlastības”, šķiet, pārspēj visu – priecāsimies, ka Eiropā un citur pasaulē, kas nav ASV, filmām vienkārši pieliek kārtas numuru, un nav ko tur vairs daudz domāt. Vins Dīzels, kurš pēc cameo 3. daļā tomēr nolēma atgriezties, nedarīja to viens – savācis visu oriģinālo sastāvu, viņš triumfāli pierādīja, ka tieši ģimenē ir spēks, pirmajā filmas izrādīšanas nedēļas nogalē uzstādot tobrīd absolūto “Universal Pictures” peļņas rekordu. Un forši, ka tā – atgriezās arī režisors Džastins Lins, bet savā pirmajā lielā ekrāna lomā te redzama nākamā Brīnumsieviete Gala Gadota. Kas attiecas uz trikiem, tad reti kas tik labi parāda “Ātrs un bez žēlastības” izklaidējošo absurdu kā filmu atklājošā aina.

“Fast Five” (2011)

Piektajā daļā franšīzei tika piesaistīta smagā artilērija – ar to mēs domājam gandrīz divus metrus garo aktieri un ex-restleri Dveinu “Klinti” Džonsonu. Sākotnēji skarbā likuma sarga Lūka Hobsa loma bija paredzēta Tomijam Lī Džounsam (kāds ļoti mīl “The Fugitive” un pat “U.S. Marshals”), bet tad tika nolemts to padarīt mazliet komiskāku un franšīzes šībrīža stilam atbilstošāku. Iepriekšējās daļas finansiālie panākumi ļāva veidotājiem izvērsties ne pa jokam – filmēšanas laikā ticis sadragāts vairāk nekā 100 automašīnu (daudzas tika sadragātas, salabotas un tad sadragātas vēlreiz) un lielākā daļa no trikiem izpildīti realitātē ar vien niecīgiem CGI uzlabojumiem.

Brauciens cauri Rio ar pie mašīnām pieķēdēto seifu joprojām ir franšīzes spilgtākais punkts.

“The Fast and the Furious 6” (2013)

Iepriekšējās daļas fenomenālie panākumi un skatītāju pozitīvā reakcija pret nemitīgi sarūkošo realitātes momentu “Ātrs un bez žēlastības” filmās ļāva to veidotājiem virzīt ģimeni vairāk “Neiespējamās misijas” nekā DVD atskaņotāju zādzību vai ielu sacīkšu (lai gan neiztika arī bez tām) virzienā. Stāstam iedvesmu smēlās no savulaik populārā seriāla “Santa-Barbara” (tur savu karjeru sāka arī Lorenco Lamass, kurš “Ātrs un bez žēlastības” filmās vēl nav manīts. Pagaidām…), jo šeit ir gan pazudušie ģimenes locekļi, amnēzija un veiksmīga atveseļošanās.

Sākotnēji iecerēta kā divas filmas (pirmā beigtos ainā ar tanku, otra – līdz ar pasaulē vai pat galaktikā garāko skrejceļu), tās autori saprata, ka “Ātrs un bez žēlastības” gadījumā vairāk vienkārši ir labāk – un nav ko tur čakarēties, nākamajām sērijām izdomās vēl trakākas lietas! Ko arī pierāda šis lieliskais klips par īstu mīlestību 21. gadsimtā – tās priekšā nobāl pat jau minētais tanks.

“Furious 7” (2015)

Nosaukumos joprojām juceklis (bet konkrēti te – atsauce uz Akiras Kurosavas “Septiņiem samurajiem”), tāpat kā filmas uzņemšanas procesā – diemžēl pašā viducī to pārcirta aktiera Pola Volkera traģiskā bojāeja autokatastrofā, kas lika veidotājiem pamatīgi mainīt iecerētos plānus un pamatīgi pasvīst specefektu burvjiem no Pītera Džeksona kompānijas “WETA Digital”, kas palīdzēja pabeigt filmu ar Volkera brāļu Kaleba un Kodija, kā arī datortehnoloģiju palīdzību. Galarezultāts ir pirmā “Ātrs un bez žēlastības” filma, kas pārsniegusi miljards dolāru peļņas robežu, bet filmā dzirdamais Wiz Khalifa skaņdarbs “See You Again” savulaik bija visu laiku skatītākais video “YouTube” vēsturē. Jaudīgi, skatītaju mīlestību apstiprinoši rekordi!

Bet kuru ainu lai izvēlas no filmas, kurā ir tik daudz spilgtu momentu, bet mašīnas vienubrīd krīt no zila gaisa? Protams, ka nu jau leģendāro “Cars don’t fly” ainu – iespējams, franšīzes šībrīža spilgtākais punkts.

“The Fate of the Furious” (2017)

Pirmā “Ātrs un bez žēlastības” filma bez Pola Volkera piedalīšanās mēģināja to kompensēt ar veselām divām “Oscar” balvas ieguvējām (Šarlīze Terona un Helēna Mirena) un mazliet tumšāku stāstu, nekā franšīzē ierasts – pret komandu šoreiz vērsās pats paps jeb Dominiks Toreto. Protams, apstākļu spiests. Šī daļa arī ir pazīstama ar “candy-ass-geitu” un to, ka tās uzņemšanas laikā sastrīdējās divi šīs franšīzes titāni Vins Dīzels un Dveins Džonsons, kuri savas nesaskaņas nolēma izvērst arī publiski (Džonsons – instagramā, Dīzels – smīkņājot un pīpējot uz balkona).

Triku ziņā gan viss ir tieši tikpat labi (un absurdi), kā mēs jau esam pieraduši, plus, ja pakaļdzīšanās procesā nu jau piedalās zemūdene (un lielākais sprādziens, kāds jebkad fiksēts Islandes teritorijā), mēs saprotam, ka tas ir pilnīgs kosmoss – un arī tas mūs noteikti gaida kādā no nākamajām sērijām.

“Fast & Furious presents: Hobbs & Shaw” (2019)

Kamēr jaunākā franšīzes filma velta uzmanību varoņiem, kuri agrāk ielu sacīkstēs nebija pamanāmi, tā, protams, ir un paliek “Ātrs un bez žēlastības” filma, kas nozīmē, ka būs gan ātri, gan bez žēlastības – un no dažādiem spēkratiem mēs vaļā netiksim nekādi! Kā to arī pierāda zemāk redzamais klips.

“Ātrs un bez žēlastības: Hobss un Šovs” Latvijas kinoteātros skatāma jau no 1. augusta!