Dižraksti

Ksavjē Dolans: režijas brīnumbērns no Kanādas

“Es biju ļoti vardarbīgs bērns. Kino un literatūra ļāva man novirzīt savu agresiju pozitīvā virzienā. Domāju, tas atspoguļojas arī manos darbos” - tā Dolans par savu bērnību un iedvesmu filmām.

14.03.2015

Xavier Dolan, Ksavjē Dolans

Ksavjē Dolans (Xavier Dolan-Tadros) ir dzimis 1989. gada 20. Martā Kvebekā, Kanādā – viņa māte, Geneviève Dolan, ir skolotāja, bet tēvs, Manuel Tadros, ir aktieris un dziedātājs ar ēģiptiešu saknēm. Jau no bērnības atrodoties radošā vidē, Dolans savas aktiera gaitas sāka vēl kā bērns filmās “J’en suis!”, “Le Marchand de sable” un ”La Forteresse suspendue”, kā arī TV seriālā “Omertà, la loi du silence”, kur smēlās iedvesmu un pieredzi saviem turpmākajiem darbiem.

“Es biju ļoti vardarbīgs bērns. Kino un literatūra un māksla ļāva man novirzīt savu agresiju pozitīvā virzienā. Kopš sevi atceros, vienmēr esmu vērojis, fiksējis, pierakstījis – gan sevi, gan apkārtējos cilvēkus, to emocijas. Domāju, tas atspoguļojas arī manos darbos” – tā Dolans par savu bērnību un iedvesmu filmām. Taču Dolans nebūt nav klusais emo-jauneklis ar sarežģītu iekšējo pasauli, gluži otrādi – viņš ir ļoti ekstraverts un ekspresīvs, viņa filmas ir pārbagātas ar populāro mūziku (“Māmiņā” vien dzirdam Celine Dion, Beck, Dido un Oasis) un no kino brīvajā laikā viņš labprāt ierunā “Dienvidparka” un “Harija Potera” varoņus Kvebekas kino skatītājiem.

Dolana filmogrāfija vai plīst pušu – režisors, scenāriju autors (visām savām filmām), aktieris, balss aktieris… neticami sasniegumi 25 gadiem, ko tikai pastiprina neskaitāmās saņemtās balvas, un, atšķirībā no citiem gadījumiem (khm, Latvija, khm), tās nebūt nav “par centību”, bet gan par patiesu talantu.

Saistībā ar viņa svaigākās filmas “Māmiņa” iznākšanu uz Latvijas ekrāniem, aicinam ielūkoties Ksavjē Dolana filmogrāfijā:

I Killed My Mother

1) “Es nogalināju savu māti” (“I Killed My Mother”), 2009. gads

Ksavjē Dolans ieguva starptautisku atpazīstamību ar savu pirmo pilnmetrāzas filmu, “Es nogalināju savu māti” (“J’ai tué ma mère”), kuru viņš sarakstīja, režisēja, un kurā atveidoja galveno lomu, kad viņam bija vien 19. gadi! Filma savu pirmizrādi piedzīvoja 2009. gada Kannu kinofestivāla “Director’s Fortnight” programmā un saņēma 8 minūšu ovācijas tās beigās, kā arī “Art Cinema Award”, “Prix Regards Jeunes” un “SACD” balvas.

Filma, pēc Dolana vārdiem, esot daļēji autobiogrāfiska, un galvenās lomas tajā, bez paša Dolana, atveido aktrises Anne Dorvāla un Sjūzana Klementa – tās pašas, kuras redzamas arī “Māmiņā” (ar Anni Dorvālu Dolans sadarbosies 4 no 5 savām filmām). Svarīgākais – tā spilgti pieteica Dolanu starptautiskajā kino scēnā, uzsāka viņa attiecības ar Kannu kinofestivālu un, pats svarīgākais, tika pārdota izplatīšanai vairāk kā 20 valstīm.

Filmas treileris: http://youtu.be/BgCqY3cE-VM

Heartbeats

2) “Sirdspuksti” (“Heartbeats”), 2010. gads

Dolana nākamā filma, “Sirdspuksti” (“Les Amours imaginaires”), tika finansēta privāti – un atkal ar viņu pašu galvenajā lomā. Smeldzīgā drāma stāsta par trim draugiem (divi jaunekļi un dāma) un neparastu mīlas trīsstūri to starpā. Filmas pirmizrāde atkal notika Kannu kinofestivālā, šoreiz – “Un Certain Regard” kategorijā, bet Sidnejas kinofestivālā filma ieguva galveno konkursa balvu.

Filmas treileris: http://youtu.be/znpU_Aup-Bg
Recenzija no KinoTeikumi.lv: http://kinoteikumi.lv/paleninatie-sirdspuksti-filma-les-amours-imag/

Laurence Anyways

3) “Joprojām Lorenss” (“Laurence Anyways”), 2012. gads

Dolana trešā filma, “Joprojām Lorenss”, ir viena no viņa pretrunīgākajām, pat ja stilistiski tā ir tikpat izcila, kā visas pārējās – filma stāsta par Lorensa desmit gadus ilgo dzimuma maiņas ceļu un attiecībām ar līdzcilvēkiem, kuras arī mainās šī procesa laikā.

Dolans šoreiz uz ekrāna nav redzams, paliekot aizkadrā. Arī “Joprojām Lorenss” savu pirmizrādi piedzīvoja Kannu kinofestivāla “Un Certain Regard” kategorijā, kur saņēma apbalvojumu par labāko aktrisi Suzannai Klementai (redzama arī filmā “Māmiņa”).

Filmas treileris: http://youtu.be/1YjIWEky81M

Tom at the Farm

4) “Toms fermā” (“Tom at the Farm”), 2013. gads

Ksavjē Dolana ceturtā filma nedaudz maina autora vektoru – tā ir Mišela Mare Bušāra lugas “Toms fermā” (“Tom à la ferme”) ekranizācija, nevis Dolana oriģinālscenārijs. Iedvesmojoties no Alfrēda Hičkoka, Dolans pārvērš to par spilgtu emocionālu trilleri labākajās žanra tradīcijās – tai pat laikā saglabājot visas savām filmām raksturīgās iezīmes (tai skaitā pats sevi galvenajā lomā).

Vienīgā Dolana filma, kura nav bijusi Kannās – tā savu pirmizrādi piedzīvoja 2013. gada Venēcijas kinofestivāla pamatkonkursā, kur saņēma FIPRESCI balvu.

Filmas treileris: http://youtu.be/3G9sq0_7m8g

Recenzija no KinoTeikumi.lv 
Recenzija no Ditas Rietumas (Kultūras Diena)
Recenzija no Zanes Dzenes (Latvijas Avīze)

Māmiņa

5) “Māmiņa” (“Mommy”), 2014. gads

Dolana līdz šim lielākais triumfs. Tai piešķirto žūrijas balvu pagājušā gada Kannu kinofestivālā viņš ne tikai dalīja ar savu elku Žanu Liku Godāru, bet arī saņēma to no cita sava elka – režisores Džeinas Kempiones – rokām, atzīstoties, ka pusaudža gados redzētā Kempiones filma “Klavieres” iedvesmojusi Dolanu radīt darbus ar spēcīgiem, skaistiem sieviešu tēliem.

Vizuāli filma ir mūslaiku un režisora paaudzes precīzs atainojums ar visu no tā izrietošo estētiku – stilīgu vides iekārtojumu, palēninātiem kadriem mūzikas video stilistikā un pašu mūziku, kurā izpaužas varoņu dvēseles stāvoklis un sajūtas, kam pietrūkst vārdu. Piesaista arī Dolana izvēle lielāko daļu filmas uzņemt attēla attiecībā 1:1, kas gan nav pašmērķīgs gājiens, bet uzsver trio intensīvās attiecības, koncentrējot tās klaustrofobiskā “kastītē”.

Filmas treileris: http://youtu.be/3yAtWuXMT0A

Recenzija no KinoTeikumi.lv: http://kinoteikumi.lv/gimenisko-attiecibu-likloci-filma-mommy-mamina/
Recenzija no Lauras Lizumas: http://www.kinobize.lv/jaunumi/rigaiff-jredz-nr-10-mmia/2/12/2014
Recenzija no Daiņa Gržibovska: https://dgpyfrom.wordpress.com/2014/12/06/vai-mates-milestibai-ir-robezas/

John Donovan

6) “The Death and Life of John F. Donovan”, 2016. gads

Ir laiks – Dolana pirmā filma angļu valodā, un tā jau pulcējusi ap sevi iespaidīgu aktieru ansambli! Dolana “prototipa” lomā šoreiz seriāla “Troņu spēles” zvaigzne Kits Haringtons, kurš atveidos filmas nosaukumā pieteikto fiktīvo Holivudas superzvaigzni Džonu F. Donovanu, kuram ir šķietami viss, ko var vēlēties, un kurš draud to visu zaudēt, kad gaismā nāk viņa sarakste ar kādu 11 gadus vecu fanu… Tabloīda žurnālistes-stervas lomā redzēsim Džesiku Časteinu, Donovana lomā Sjūzena Sarandona, bet viņa menedžeres lomā iejutīsies Keitija Beitsa!

Ksavjē Dolana filma “Tas ir tikai pasaules gals” Latvijas kinoteātru repertuārā no 13. februāra!
Sīkāka informācija filmas oficiālajā mājaslapā: http://kinospektrs.lv/its-only-the-end-of-the-world/