“True Detective” trešā sezona

Kā turpināt seriālu, kas iesācies ar vēl nepieredzēti veiksmīgu debiju? Ar neizbēgamu neveiksmi, protams. Bet ko iesākt pēc tās? Kas to lai zina. HBO kulta seriāla “True Detective” autoram Nikam Picolato šis jautājums bija jārisina tādā vai citādā veidā. Varbūt jāsper solis atpakaļ un jāļauj laikam dziedēt visas brūces? Ir pagājuši teju četri gadi, un ilgi gaidītais seriāls “True Detective” beidzot ir atpakaļ. Trešās sezonas centrā šoreiz tikai viens aktieris – “oskarotais” Maheršala Ali. Kerijs Džodži Fukunaga lēnām gatavojas filmēt nākamo “Bondu”, tādēļ šoreiz režijas pienākumus pilda Džeremijs Solnjē (“Green Room”, “Blue Ruin”), Daniels Sakheims un pats Picolato. Stāsts tikmēr atgriežas kaut kur pirmās sezonas virzienā.

Kaut arī jaunās sezonas centrā ir tikai viens personāžs, stāsts ar to nebūt nav vienkāršāks kā iepriekšējās sezonās, kur galvenie varoņi bija vismaz divi. Notikumi un nozieguma šķetināšana norisinās trīs dažādos laika periodos, kuru nozīme turklāt ir savstarpēji līdzvērtīga. Parasti dažādi laika periodi tiek attēloti šādi – viens no tiem ir uzskatāmi “galvenais”, bet atlikušie kalpo kā strauti, no kuriem pēc vajadzības pasmelties sižeta pavedienus. Trešās sezonas pirmās sērijas gaitā seko neviena vien atsauce, kas stipri atgādina skatītāju iemīļoto pirmo sezonu (tātad arī tās stāsta struktūru). Tomēr tā beidzas uz ļoti iespaidīgas nots, kas ne tikai uzstāj, ka Picolato vēlas darīt ko tādu, ko neviens cits nekad iepriekš nav darījis, bet arī padara šo par vienu no pēdējo laiku spēcīgākajām režijas debijām televīzijas formātā.

"True Detective", "Īsts detektīvs"

Publicitātes foto – Warrick Page/HBO

Ticams, ka seriāls nebūtu ne tuvu tik pārliecinošs, ja tam nepiemistu specifisks, unikāls vizuālais izskats. Pirmās divas sērijas režisē Solnjē, un tas ir jūtams kaut vai kameras leņķu dēļ. Tiesa, kontrasts ir pavisam neliels. Seriāla veidotāji (ar vizuāli domājošo Picolato priekšgalā) ir parūpējušies par to, lai pēc “lielā vārda” režisētajām sērijām seriāla izskatā nerastos jūtamas atšķirības – kā tas, piemēram, bija redzams Deivida Finčera daļēji režisētajā “Mindhunter”. Vēl interesantāk ir ar laika periodiem. Gadu atšķirība starp tiem (1980., 1990. un 2015.) ir liela, bet vizuāli viss izskatās vienādi (t.i., periodi nav iekrāsoti atsevišķos toņos, piemēram). Tieši šeit parādās nozīme tām ASV Kinoakadēmijas balvām, kurām mēs parasti pārskrienam pāri. Apkārtnes noformējums, kostīmi, meikaps un frizūras – tas viss seriālā ir veidots neuzbāzīgi, bet ar mērķi, lai jebkurā brīdī skatītājam būtu kaut viena detaļa, pie kuras pieķerties, lai neapjuktu sarežģītajā stāsta gaitā.

Joprojām ir stipri jūtama Picolato pieeja stāstu veidošanā, kur vislielākā un vienīgā nozīme ir personāžiem un viņu vēlmēm katrā konkrētajā brīdī. Ja dažkārt televīzijā redzam ne līdz galam izvērstus, brīžiem neskaidrus un pat bezmērķīgus “rakstnieku telpu” produktus, tad šeit Picolato turpina savu iesākto mērķi, radīdams seriālus ar konkrētu un savam stilam raksturīgu vīziju. Jau otrajā sezonā redzējām, kas notiek, ja vienam cilvēkam, kurš seko tikai pats saviem noteikumiem, ierobežotā laikā tiek uzdots sarakstīt visas sērijas. Ir pagājis vairāk nekā pietiekams laiks, Picolato ar scenārijiem gluži viens pats vairs necīnās, bet rezultāti jau ir daudz patīkamāki. Dialogi joprojām ir īpatnēji un brīžiem atgādina dzeju. Tomēr kāds no iepriekšminētajiem faktoriem (laiks, visticamāk) ir ļāvis autoram saprast, kad ir par daudz un kad par maz. Seriāla varoņi ar filozofiskām atziņām turpina radīt eksistenciālu noslēpumainību, bet tas netraucē sekot līdzi stāstam.

"True Detective", "Īsts detektīvs"

Publicitātes foto – Warrick Page/HBO

Maheršala Ali vairāk nekā attaisno uz sevi liktās cerības, spēlēdams klusu, bet mērķtiecīgu izmeklētāju, kurš sevī ir dziļi paslēpis pagātnes traumas. Un nē, šis noteikti nav gadījums, kad konkrētās traumas izlaužas stāstam vajadzīgos brīžos. Tās drīzāk kalpo kā sava veida motivācija skatītājam, lai justu līdzi šim personāžam un radītu intrigu par notiekošo. Gandrīz otrajā plānā mīt izmeklētāja partneris, kuru atveido Stīvens Dorfs (“Blade”, “Somewhere”). Pat ja kameru spožās gaismas vairāk vērš uzmanību uz galveno personāžu, netrūkst zīmīgu mirkļu, kuros izceļās arī Dorfs – visai īpatnējs vīrišķības portrets, kādu, šķiet, spēj radīt tikai seriāla autors Picolato.

Tiem, kurus satrauc, vai seriāls jebkad spēs atgriezties pirmās sezonas slavas lauciņā – nebēdājiet. Niks Picolato ir paspēris pāris soļus atpakaļ, bet uz priekšu dodas pavisam citā virzienā, kas ir ne labāks, ne arī sliktāks par iepriekšējo. Autora radītais kulta grāvējs lēnām nostabilizējas, lai turpinātu atstāt pēdas televīzijas vēsturē, radot neparastus, īpašus, dziļus un aizraujošus stāstus, par kuriem mēs noteikti neaizmirsīsim un runāsim vēl ilgi.

Kino Kults saka lielu paldies LMT par iespēju gūt ieskatu jaunajā seriāla sezonā vēl pirms tās pirmizrādes televīzijā! HBO seriāla “True Detective” trešā sezona būs pieejama “LMT Viedtelevīzijas” un “Shortcut”/”Helio iTV” abonentiem jau no 14. janvāra!