Ziņas

10 spilgtākie 2020. gada “Oskaru” ceremonijas mirkļi

Nu ko – šī gada "Oskaru" ceremoniju esam pārdzīvojuši, varam pavilkt treknu svītru zem šīs balvu sezonas un izdarīt secinājumus (kur bilance beigu beigās izskatās ļoti interesanta un nākotnei daudzsološa). Tāpēc laiks palūkoties uz to, kas tad ievērības cienīgs notika pašā ceremonijā – kur gan, protams, bez uzvarētāju pieminēšanas arī nekādi neiztikt.

10.02.2020

Bong Joon Ho, Oscars, Džūnho Bons, Oskari

Nu ko – šī gada “Oskaru” ceremoniju esam pārdzīvojuši, varam pavilkt treknu svītru zem šīs balvu sezonas un izdarīt secinājumus (kur bilance beigu beigās izskatās ļoti interesanta un nākotnei daudzsološa). Pati ceremonija jau otro gadu iztika bez vadītāja, bet, kā jau tas allaž notiek, sagādāja gana daudz brīžu, ko atcerēsimies vēl ilgi. Visus uzvarētājus gan jau zināt (ja ne, tad ASV Kinoakadēmija steidz palīgā), tāpēc palūkosimies uz to, kas tad ievērības cienīgs notika pašā ceremonijā – kur gan, protams, bez uzvarētāju pieminēšanas arī nekādi neiztikt.

Godpilns pirmsceremonijas pieminējums – Natālijas Portmanes izšūtais apmetnis

Katru gadu ceremonijā neizbēgami tiešā vai netiešā veidā tiek runāts arī par filmām un to veidotājiem, kuri nomināciju sarakstos tika nepelnīti piemirsti. Šogad jau kuro reizi nācās skumji nopūsties, saprotot, ka labākā režisora kategorijā atkal par statueti sacentīsies vīrieši vien, lai gan bija daudz patiešām teicamu un ne par matu ne sliktāku darbu, ko bija sagādājušas režisores. Par šo faktu uz “Oskaru” sarkanā paklāja atgādināja Natālija Portmane, kurai mugurā bija apmetnis, kura mala bija izšūta ar vairāku sieviešu režisoru vārdiem, kuras šogad skatītājus bija iepriecinājušas ar lieliskām filmām, bet kuras ASV Kinoakadēmija bija aizmirsusi, lemjot par šī gada nominācijām (Grēta Gerviga, Lorēna Skafaria, Lulu Vanga un citas).


10. Maijas Rūdolfas un Kristenas Vigas duets

Vai atceraties “Friends” sēriju ar Monikas un Čandlera kāzu ballīti, kurā Džoijs, zinot, ka viesībās ir arī Brodvejas režisors, izmantoja izdevību tosta laikā nodemonstrēt savas aktierprasmes? Aktieri zina, ka katra iespēja atstāt iespaidu uz lēmumpieņēmējiem ir jāizmanto – un to pašu darīja arī jau no “Saturday Night Live” laikiem labi zināmais komiķu Maijas Rūdolfas un Kristenas Vigas duets, pasniedzot balvas par labāko vizuālo noformējumu un labākajiem kostīmiem. Jo kas to lai zina – ja nu tiešām izdodas atstāt iespaidu uz, piemēram, Mārtinu Skorsēzi? Kā papildu piebilde arī – ja Kinoakadēmija nolemj kādā brīdī tomēr atgriezties pie ceremonijas formāta ar vakara vadītāju, tad Rūdolfa un Viga būtu ļoti forša izvēle.


9. Rodžera Dīkinsa vakars

Pēc tam, kad leģendārais operators Rodžers Dīkinss tik ilgus gadus bijis mūžīgajā “always the bridesmaid, never the bride” pozīcijā “Oskaru” ceremonijā, vēl tagad instinktīvi gribas uztraukties par viņu, neskatoties uz to, ka Dīkinss savu ilgi gaidīto un nešaubīgi pelnīto “Oskaru” ieguva pirms pāris gadiem par “Blade Runner 2049”. Labās ziņas bija, ka arī šogad Dīkinss varēja doties uz ceremoniju ar diezgan lielu pārliecību, ka nāksies kāpt uz skatuves pēc sava nu jau otrā “Oskara”, kas arī, protams, notika – viņa darbs ļoti lielā mērā ir filmas “1917” panākumu pamatā. Bet, pat ja Rodžers nebūtu ticis pie savas statuetes, viņš tāpat būtu vakarā devies mājās laimīgs, jo, kā izrādās, gluži tāpat kā daudzi citi, bija īsts “Parasite” fans!


8. Džūnho Bons apbrīno savu “Oskaru”

Par filmu “Parasite” un tās vēsturiskajiem panākumiem šī gada ceremonijā parunāsim vēl vairākkārt, bet viens no vakara sirsnīgākajiem brīžiem bija Džūnho Bona neviltotais smaids, ar kādu viņš aplūkoja savu “Oskaru”, ko kopā ar Hanu Džinu Vonu ieguva par labāko oriģinālscenāriju (bet, kā tagad zinām, “Parazīta” vakars ar to tikai vēl sāka ieskrieties…)


7. Džanellas Monē un Billija Portera muzikālais numurs

“Oskari” nebūs “Oskari” bez kārtīgiem dziesmu un deju uzvedumiem, un šogad par muzikāli krāšņu ceremonijas ievadu parūpējās dziedātāja un aktrise Džanella Monē, piepalīdzot arī Billijam Porteram. Muzikālajā numurā īpaši daudz uzmanības šoreiz pat tika pievērsts filmām, kuras Akadēmija nepelnīti noignorēja, turklāt vienmēr ir interesanti redzēt lielās zvaigznes nemierīgi raustāmies krēslos cerībā, ka viņi nebūs starp tiem, kuriem liks pēkšņi skaļi dziedāt mikrofonā (Breds Pits esam mēs visi).


6. Hildura Gudnadotira iegūst “Oskaru” par labāko mūziku

Ja režisoru kategorijā sieviešu veikumi šogad tika nepelnīti aizmirsti, tad vismaz kas krietni priecīgāks notika labākās mūzikas kategorijā, kur islandiešu komponiste Hildura Gudnadotira tika pie zeltītās statuetes par darbu pie filmas “Joker”. Sasniegums ir vērā ņemams, jo oriģinālmūzikas kategorijā izsenis lielākoties ir dominējuši vīrieši – Gudnadotira ir tikai ceturtā sieviete visā “Oskaru” vēsturē, kura ir tikusi pie šāda pagodinājuma, turklāt pēdējoreiz sieviete šajā kategorijā tika apbalvota pirms veseliem 23 gadiem, kad Anna Dadlija 1997. gadā saņēma “Oskaru” par savu darbu filmā “The Full Monty”.


5. Kaķu spēlītes ar Džeimsu Kordenu un Rebelu Vilsoni

Kā, pasniedzot “Oskaru” par labākajiem vizuālajiem efektiem, norādīja pats Džeimss Kordens un Rebela Vilsone, mūzikla “Cats” ekrāna versijas kaķu atveidotāji labāk par jebkuru citu saprot, cik svarīgi ir patiešām labi vizuālie efekti. Veselīga pašironija nekad nevienam nākusi par ļaunu!


4. Taika Vaititi iegūst “Oskaru” par labāko adaptēto scenāriju

Taikas Vaititi klātbūtne jebkurā pasākumā nodrošina kārtīgu enerģijas un asprātības devu, un, protams, “Oskaru” ceremonija nebija nekāds izņēmums. Bet bija jauki redzēt, ka, visus jokus atmetot malā (vismaz uz brīdi), iegūtā balva par “Jojo Rabbit” scenāriju Vaititi patiešām arī daudz ko nozīmē – viņa balsī dzirdamais priecīgais satraukums, sakot savu uzvarētāja runu, sirdi sasildīja vēl jo vairāk.


3. Eminema pārsteigums

To, kāpēc tieši šī gada ceremonijā pilnīgi visiem par pārsteigumu uzstājās Eminems, mēs droši vien tā arī nekad neuzzināsim, bet, lai kā tur būtu ar racionāliem vai iracionāliem iemesliem, mēs visi vēl ilgi būsim debešķīgi pateicīgi par šo mirkli – kaut vai tikai zālē sēdošo slavenību reakciju dēļ, ko kā GIFus izmantosim vēl iiiiiiilgi. MOM’S SPAGHETTI!


2. Džūnho Bons – labākais režisors

To, ka vakars varētu izvērsties krietni interesantāks, nekā tas bija sākotnēji prognozēts, tā pa īstam ceremonijas skatītāji saprata brīdī, kad nonācām līdz labākā režisora kategorija. Līdz tam vakars bija risinājies bez lieliem pārsteigumiem, lielākoties visās kategorijās triumfējot tiem censoņiem, kuriem panākumi tika prognozēti ar vislielāko pārliecību. Bet brīdī, kad kā labākais režisors tika nosaukts nevis Sems Mendess, kurš par savu veikumu, veidojot filmu “1917” bija saņēmis teju visas iespējamās “pirmoskaru” balvas un līdz ar to, protams, bija favorīts šajā kategorijā, bet gan “Parasite” režisors Džūnho Bons, tad uzreiz arī intriga par to, kam tiks labākās filmas statuete, uzšāvās gaisā un…


1. “Parasite” triumfs – gada labākā filma

…vakara noslēgumā Džeina Fonda ar tikai viņas kalibra aktrisei pa spēkam esošu elegantu pauzi nosauca vakara galvenās balvas ieguvēju – “Parasite”! Bukmeikeru un citu pareģotāju prognozes, kuri gaidīja “1917” svinību vakaru, šoreiz nepiepildījās, tā vietā Dienvidkorejas satīriskajam trillerim, drāmai un brīžiem komiskajam spriedzes stāstam piedzīvojot īstu triumfu. “Parasite” jau bija kļuvusi par vienu no retajām ārzemju filmām, kas tika nominēta labākās filmas kategorijā, bet nu tā ir pirmā, kurai ir izdevies arī iegūt šo “Oskaru”. Kopumā filmas režisors un scenārija autors Džūnho Bons uz skatuves vakara gaitā kāpa veselas četras reizes un teica veselas četras runas, tostarp pastāstot par saviem vakara plāniem (“I will drink until next morning, thank you.” – to, kāds bija “Parasite” komandas āfterpārtijs, varam tikai iedomāties). Šovakar visi bijām daļa no #BongHive, un galu galā ir vienkārši prieks par to, ka ASV Kinoakadēmija pierādījā, ka tomēr spēj pārvarēt “collu garo subtitru barjeru”.

Tiekamies nākamgad – 2020.–2021. gada “Oskaru” sezona sākas JAU TAGAD!