“Rogue One: Zvaigžņu karu stāsts” jau pilnās burās ir pasaules un arī Latvijas kinoteātros, un jūs noteikti to esat jau noskatījušies (ja ne, tad šo lasīt nekādā gadījumā nevajag). Patika vai ne – tas ir citas sarunas (sarunu, daudzu sarunu) temats, bet šoreiz par to, kas un kādēļ neiekļuva “Rogue One: A Star Wars Story”. Uzmanību – SPOILERI!
Kad šovasar internetu pāršalca ziņas par “Rogue One” papildu filmēšanas posmu, interneta komūna pamatoti satrūkās. No vienas puses, tas nav nekas neparasts un ir ieplānots visu lielo filmu uzņemšanas plānā. No otras puses, “piefilmējumiem” tika atvēlētas 5 (!) nedēļas un filmēšanā līdzdarbojās Tonijs Gilrojs neprecizētā, bet ļoti svarīgā un labi apmaksātā amatā, kurā ietilpa gan scenārija autora, gan arī režijas pienākumi (tagad mēs zinām, ka pie filmas strādāja arī leģendārais Holivudas filmu “labotājs” Stjuarts Bērds). “Lucasfilm” un “Disney” turpināja apgalvot, ka “viss iet pēc plāna”, bet nu ir pavisam droši skaidrs tas, ko mēs zinājām jau vasarā” – filma tika būtiski koriģēta satura līmenī (pat būtiskāk nekā savulaik “The Force Awakens”, drīzāk atgādinot darbu pie “World War Z” 3. “akta”), un mēs varam tikai minēt, kāda tā bija oriģināli un vai labojumi ir tiešām nākuši par labu.
Kā jau ierasts, visu nodeva filmas mārketings – tās nu jau leģendārais pirmais treileris būtībā sastāv no ainām un dialogiem, kuru nemaz nav filmā! Un vispār šķiet, ka “Disney” mārketinga mašīna strādāja pilnīgi autonomi no “Lucasfilm”, kur tapa filma, jo pat decembrī (!) iznākušie filmas rullīši ir pilni ar ainām, kurām filmā jau sen nebija jābūt. Ar to tad arī sāksim:
Kad noskatīts video, atpakaļ pie burtiem:
Lielbudžeta dižpārdokļu veidošana mūsdienās ir viena riskanta padarīšana, un kā nu ne, ja projektos tiek ieguldīti vairāki simti (!) miljonu ASV dolāru un tie noteikti jāsaņem atpakaļ – ar uzviju! Visiem joprojām ir prātā pēdējo gadu katastrofālākās lielbudžeta neveiksmes (“John Carter”, “Battleship”, “The Amazing Spider-Man 2”), kuras bieži vien noveda pie studiju vadības maiņas, un to (esošā vadība) nedrīkst pieļaut nekādā gadījumā – filmu risks tiek mazināts līdz maksimumam, padarot tās bezpersoniskākas un tādas, lai patiktu visiem, pat jūsu omei vai šiem cilvēkiem.
Un būs tikai trakāk – šogad vien mēs redzējām “Betmenu pret Supermenu” ar 30 kritisku minūšu iztrūkumu (tās atrodamas vien mājas video versijā), kā arī “Pašnāvnieku vienību” un tās 7 (!) montāžas versijas, no kurām nebūt ne tā labākā nonāca līdz kinoteātriem (vismaz tā mums labpatiktos domāt). Daudzi bija tik ļoti sašutuši par viltus solījumiem, ka pat iesūdzēja studiju tiesā, un mēs esam pārsteigti, ka viens no tiem nav Džareds Leto, kura Džokers bija visās reklāmās, bet minimāli – filmā. Abas minētās filmas nopelnīja ārkārtīgi labi, tādēļ uz papīra joprojām viss ir kārtībā.
Pirms pārejam pie “Rogue One” izmaiņām, kuras pagaidām varam minēt tikai pēc filmas treileriem, svarīga atkāpe. Par filmām vienmēr teica, ka tās top trīsreiz – scenārija, filmēšanas un montāžas līmenī. Mēs šobrīd dzīvojam ļoti interesantā laikā un varam savām acīm vērot, kā burtiski pazūd viens no šiem posmiem vai arī tie saplūst vienā – vairs nav nekāds izņēmums (bet lielajām filmām tas jau ir standarts), kad jau gatavais produkts tiek pārfilmēts, pārveidots un mainīts, jo neatbilst autoru sākotnējai idejai. Var uzrakstīt jaunas ainas, var tās uzfilmēt – nauda tam netiek žēlota, jo veiksmes gadījumā ieguldījumi attaisnosies desmitkārt. Kā un kur tas novedīs – to redzēsim mēs paši un jau pavisam drīz.
Bet sāksim ar ko tik nevainīgu kā filmas sākuma ainu. Kā izrādās, mēs neredzējām diezgan daudz – gan to, kā aizdedzina Erso māju, gan arī to, kā viens no “Deathtrooper’iem” nelietīgi nozog mazās Džinas rotaļlietu. Domāja, ka nepamanīs:
Izskatās, ka viss Džinas Erso raksturs tika pārstrādāts vai vismaz pamatīgi mainīts no agresīva, “dusmīgā pusaudža” tipa varoņa (“This is a rebellion, isn’t it? I rebel!”) uz to, kuru varam redzēt filmā. Arī viņas pirmā tikšanās ar dumpinieku alianses pārstāvjiem “Yavin 4” bāzē treilerī notiek rokudzelžos, bet filmā – ne:
Tika arī Foresta Vitakera atveidotajam personāžam So Gereram, kura stāstā iztrūkst gan ainas, gan… mati! Turklāt treileros izskatās, ka tieši Džina Erso mēģina viņu pārliecināt palīdzēt aliansei, turpretī filmā ir pilnīgi pretēji. Ir arī kadrs no kādas “action” ainas, kurā Džina un So redzami kopā – visticamāk, ka Džina vēl mēģināja viņu glābt īsi pirms Džedas bojāejas:
Visiem patika gan Bena Mendelsona atveidotais Orsons Kreniks (kurš satriecoši labi pozē – bet, iespējams, tas ir tikai publicitātes kadrs ar pistoli rokās), gan arī paša Dārta Veidera “cameo”. Abiem bija vēl vismaz viena kopīga aina (iespējams, ka uz “Nāves zvaigznes” klāja), varbūt vairāk. Diez vai mēs tās kādreiz ieraudzīsim:
Nav tā, ka ārkārtīgi skumstam, bet – arī daži K-2SO joki no filmas ir pazuduši (tikai mieru, ir palikuši vēl ļoti daudzi un ir sajūta, ka piefilmēja vēl vairāk). Piemēram, aina, kurā viņš saka: “The captain says you are a friend. I will not kill you.” Savu solījumu viņš pildīja:
Jo tālāk, jo interesantāk un reizē arī skumjāk – filma šķīrās no pāris, iespējams, ikoniskām ainām, kuras mēs jau paspējām iemīlēt no treileriem (bet daži – pat sazīmēt plakātus, balstoties uz tām). Skaists kadrs ar “undercover” Džinu, sagūstītie “X-Wing” piloti uz Džedas, režisora Gareta Edvardsa mīļākā Londonas metro stacija “Canary Wharf” un, galvenais, Džinas Erso un “Tie Fighter” divkauja – kur jūs esat un kādēļ jūs neesat?
Beidzot esam nonākuši arī pie tā, par ko tik daudz runājām raksta sākumā, – būtiskās, ne kosmētiskās izmaiņas. Tagad ir skaidra gan Tonija Gilroja, gan arī Kristofera Makkvorija piesaiste darbam pie filmas scenārija, jo tieši filmas fināls acīmredzot nekādi nelīmējās kopā. Bieži piesauktajā alternatīvajā dimensijā, kur viss vienmēr ir labi un visi #kinoblogeri seansi vienmēr ir 100% aizpildīti, filmas varoņi tika daudz tālāk vai drīzāk – citādi. Pievēršam uzmanību “Nāves zvaigznes” plānu “cietajam diskam” Džinas rokās un vienā kadrā (tas ir arī treileros!) redzamajam robota K-2SO atveidotājam – joprojām visi ir sveiki un veseli:
Un kas tad tas? Pats direktors Kreniks ir nokāpis lejā no torņa, lai pašrocīgi izrēķinātos ar miera traucētājiem! Vai arī šī ir izgrieztā aina “Kreniks dodas ikvakara apgaitā”:
Noslēgumā – vismaz par šo kadru ir skaidrs, kādēļ tā nav, jo pats Edvardss vēl sen, sen atzinās, ka tuvojošās vētras dēļ tas neesot izdevies (ak, tas dabīgais apgaismojums), kā iecerēts, un filmā diez vai tiks iekļauts. Toties uz tā pamata uzbūvēja pilnīgi visu filmas mārketinga plānu:
Pagaidām viss! Pat ja filmas varoņus mēs, visticamāk, nekad vairs neredzēsim (bet nekad nesaki “nekad”), ir skaidrs, ka “Rogue One: A Star Wars Story” filmas stāsts ir tikai sācies – mūs gaida daudz interesantu un negaidītu detaļu! Un tas ir satriecoši interesanti!
(raksts tiks papildināts)
Rakstā izmantoti materiāli no SlashFilm, Birth.Movies.Death, Vulture un citiem resursiem.