Recenzijas

“Kakofonija bez kokaīna” (“The Gray Man”, 2022)

Ar skaļām fanfarām un kārtējo "visu laiku dārgākā "Netflix" filma" paziņojumu straumēšanas platformā ir iekritusi brāļu Ruso jaunākā filma – bet vai tādi vārdi kā Raiens Goslings un Kriss Evanss spēj likt tai kļūt ievērojamākai par visu, ko šajā žanrā jau esam redzējuši?

24.07.2022

Brāļi Entonijs un Džo Ruso, pamatīgi pastrādājuši “Marvel Studios” paspārnē (četras filmas, trīs no tām šobrīd visu laiku pelnošāko filmu top 25, bet divas – top 5), jau pirms laika devās pelnītā brīvībā no supervaroņiem. Dibināta pašu kinokompānija “AGBO”, kura producē filmas teju tikai un vienīgi ar mums un arī Ruso brāļiem labi zināmajiem “Atriebēju” aktieriem – Čadviks Bousmans (“21 Bridges”), Kriss Hemsvorts (“Extraction”), Toms Holands (“Cherry”). Nu ir pienākusi Krisa Evansa kārta, bet paralēles ar “Marvel Cinematic Universe” (MCU) te nebeidzas – Ruso brāļu jaunākais grāvējs “The Gray Man” balstīts uz Marka Grīnija tāda paša nosaukuma romānu, kuru Grīnijs sarakstīja 2009. gadā. Un tad turpmāko gadu laikā sarakstīja vēl 11 grāmatas, nākamgad iznāk divpadsmitā. “Gandrīz MCU filmu iznākšanas ātrums!” nodomāja Entonijs ar Džo un saprata, ka ir atraduši radniecīgu dvēseli.

“The Gray Man” vēsta par īpaši slepenas CIP vienības īpaši slepeno aģentu Kortniju Džentriju, viņa vervētāju Donaldu Ficroju un māsasmeitu, kā arī ļoti samudžinātu, bet neskaitāmas redzes redzētu, dzirdētu un lasītu sazvērestību CIP kuluāros, kur iesaistīti šīs pasaules varenie, kā arī Džentrija pilnīgs pretstats, algotnis-psihopāts Loids Hansens. Tam seko, kā reiz trāpīgi piefiksēja kāda #KinoKults seansa apmeklētājs, “varens rubaks”.

The Gray Man

Lieliem cilvēkiem – lieli mērķi un arī budžeti, jo šī tiek pozicionēta kā “Netflix” visu laiku dārgākā filma (vai vismaz viena no), jaunas 007 tipa franšīzes sākums ar eksotiskām Eiropas lokācijām un praktiski visu “Netflix” eliti galvenajās lomās. 200 miljoni ASV dolāru spēj nopirkt Raienu Goslingu galvenajā lomā (nešaubīgi, ar sīkveliem līgumā), Krisu Evansu jau pieminējām, bet vēl filmā redzam Anu de Armasu (drīzumā “Blonde”), Regejs-Žans Peidžs (“Bridgerton”), Vāgners Moura (“Narcos”), Billijs Bobs Torntons, Džesika Henvika un Alfre Vudarda. Te uzreiz jāsaka, ka par naudu var nopirkt aktieru laiku, bet ne vienmēr aktierspēli, jo cenšas te varbūt vienīgi Goslings, kurš strādā ar to, kas ir dots, un trekni smeļ no savas “Drive” un “The Place Beyond the Pines” pieredzes ar šāda tipa personāžiem. Pārējie darbojas kā skaistas dekorācijas un tēlo žanrā “iemīļotais aktieris lielbudžeta filmā, kuram par šo būs liels honorārs un tikai mazs reputācijas kaitējums”.

To pašu var pateikt par praktiski ikvienu filmas elementu, bet fakts ir tāds, ka tā saucamo “Netflix” filmu kontekstā mēs pie tā jau sen esam pieraduši. Rupji runājot, ja pērtiķus saģērbs žaketēs un liks spēlēt orķestrī, tas nepadarīs galarezultātu par mazāku kakofoniju, pat ja pērtiķi labi izskatīsies (varēja atrast arī smalkāku salīdzinājumu, taču šī filma to nav pelnījusi). Pat iespaidīgākās filmas ainas, kurām aizgāja minētais megabudžets (piemēram, pakaļdzīšanās aina Prāgā, kurai bija potenciāls un visas tehniskās un citas iespējas nostāties blakus “The Matrix Reloaded” un “Bad Boys 2” šoseju ainām, vai lidmašīnas avārija, kuru mēs jau tikko un labāk redzējām Toma Krūza “Mūmijā” un bēdīgi slavenajā “Terminator: Dark Fate”), tiek sabojātas ar pārmērīgajiem datorefektiem un kopējo vīzijas un vienota stila trūkumu. Pievienojam tam tikai šķietami brutālus kautiņus PG-13 stilā un saprotam, ka ne Bonds, ne Borns te īsti nebūs – mūsu priekšā ir “Amazon” tehnotrilleru (“Jack Ryan”, “Reacher”) pārmērīgi uzpūsta pilnmetrāžas versija.

The Gray Man

Viens no svarīgākajaiem filmēšanas komandas dalībniekiem ir drons no Maikla Beja “Ambulance”, bet, tā kā Ruso brāļi nav Bejs un nebaro dronu ar augstākās raudzes kokaīnu, arī drona piruetes šajā filmā nav tik iespaidīgas, kā tās bija pie Beja. Ja jau par Beju, tad salīdzinājums ar viņa “Netflix” veikumu “6 Underground” ir vietā un diemžēl nav par labu Ruso filmai – ārpus tradicionālo studiju kontroles Bejam vismaz bija pilnīgi, absolūti traka (un traki bezjēdzīga) AUTORfilma ar VĪZIJU, kamēr Ruso cenšas izpatikt visiem un ikvienam, tostarp “Netflix” “izlīdzinošajam” vizuālajam filtram. Toties filma pieejama 4K HDR.

Bet ko gan es, jo tāpat jau “cilvēki skatīsies”, visi šībrīža 200+ miljoni abonentu vai vismaz lielākā daļa no tiem ieslēgs uz pāris minūtēm – ar tām pietiks, lai apgalvotu, ka šī ir kārtējā “visu laiku skatītākā” “Netflix” filma. Ja šī ir tā “popkorna grāvēju” nākotne, tad kaut kā pat jāpriecājas par “Netflix” finansiālajām nedienām – būs mazāk naudas, ko tērēt šādiem izklaidējošiem, bet pārāk tukšiem megabudžeta monstriem. Bet tikmēr – izbaudiet, ja varat.

“The Gray Man” jau skatāma “Netflix” straumēšanas platformā!