Recenzijas

“Puvušie dārzeņi un Agata Kristi” (”Knives Out”, “Uz nažiem”, 2019)

Veiksmīgais balanss starp spriedzi un humoru paceļ asinsspiedienu tik augstu, ka vajadzētu to drošības pēc izmērīt. Aizmirsīsies arī rudens uzdzītās nomācošās sajūtas, jo filma nepiespiesti, bet ar lielu spēku sevī ievelk. Ko tādu viegli nav panākt, un jau kārtējo reizi jāatzīst, ka režisors Raiens Džonsons turpina uzņemties lielus riskus un attaisno tos ar uzviju.

28.11.2019

No vieniem augstumiem uz nākamajiem. Divas spēcīgas “Breaking Bad” sērijas, vairākas inovatīvas spēlfilmas un pat pretrunīgi vērtēta daļa “Zvaigžņu karu” sāgā. Tāds īsumā ir režisora Raiena Džonsona CV. Šķiet pavisam loģiski, ka pēc sadarbības ar Holivudas milzi “Disney” multimākslinieks izmanto iespēju, kuru godam nopelnījis, – pirmo reizi sēdēt gan režisora, gan producenta krēslā ar filmu “Knives Out”.

Par nieka 40 miljoniem zem viena jumta sabāzis tādus grandus kā Bondu Danielu Kreigu, ar neizsīkstošiem enerģijas resursiem apveltīto Kristoferu Plameru, mūžam šarmanto Džeimiju Lī Kērtisu un daudzus citus apbrīnas vērtus aktierus. Visi kopīgi iepīti mīklaina nozieguma atšķetināšanā. “Uz nažiem” ir viena no retajām detektīvfilmām, kas nonākusi uz lielajiem ekrāniem, nevis straumēšanas servisos, kur pēdējos gados šim žanram ir bijusi lielāka piekrišana. Varētu ilgi un dikti spriedelēt, kāpēc tāda izvēle. Aktieru plejāde, iespēja redzēt Danielu Kreigu kinoteātros, kamēr Brokoli ģimene nevar beigt čakarēties ar jaunāko Bondiādes izlaidumu… Daudzi jā un nē, bet pāri visam liels prieks, ka ir vēl daži lieli vārdi Holivudā, kas neiekrīt uz digitālo gigantu vilinošajiem piedāvājumiem.

Knives Out/Uz nažiem 1

No otras puses – filma lieliski iederētos tajā pašā “Netflix” un ne tikai žanra dēļ. Var iepauzēt, lai paspētu ieraudzīt neskaitāmās atsauces uz literatūru, vēsturi, mākslu, kā arī vienkārši detalizētāk pētīt filmas semiotiku. Ja ir interese, drīz pēc filmas iznākšanas kāds jūtuberis būs parūpējies par izvērstu analīzi, kas apliecinās: “Jā, režisors tiešām izlicis visu sevi šajā filmā.” Bet bez tā var arī iztikt, jo pēc divām stundām kinoteātrī to tāpat var ļoti labi saprast. Veiksmīgais balanss starp spriedzi un humoru pacēla manu asinsspiedienu tik augstu, ka aiz bažām gribējās to izmērīt. Aizmirsīsies arī rudens nomācošās sajūtas, jo filma nepiespiesti, bet ar lielu spēku sevī ievelk. Ko tādu viegli nav panākt, un jau kārtējo reizi jāatzīst, ka Džonsons turpina uzņemties lielus riskus un attaisno tos ar uzviju.

Pārsteidzoša un visnotaļ apsveicama izvēle ir iedot galveno lomu salīdzinoši mazpazīstamajai Anai de Armasai. Varētu likties, ka visa starmešu gaisma būtu vērsta uz jau pazīstamiem vārdiem, bet nē. Šī aktrise, kas pēdējos gados ir atrādījusi savu seju tādās lielās filmās kā “Blade Runner 2049”, beidzot tikusi pie iespējas nodot uguņus. Turēt līdzi Maiklam Šenonam, Donam Džonsonam un tam pašam Kreigam nav joka lieta. Ja “Knives Out” tiks virzīts Kino akadēmijas redzeslokā, viņas vārdam paskriet garām būtu grēks. Pavīd arī Lakīts Stenfīlds no “Sorry to Bother You” kā viens no pogainajiem Kreiga atveidotā frīlansera Benuā Blanka ēnā. Ar uzsvaru uz “pavīd”, jo daudzas ainas pamanās nozagt Noa Sīgans, kurš atveido naivo izmeklētāja palīgu. Viņa tēls perfekti atspoguļo filmas vidējā skatītāja emocijas – smieklus, bēdas, šoku un prieku, ka atpazina to un šito atsauci.

Knives Out/Uz nažiem 2

Šis jums nav nekāds “Slepkavība Austrumu ekspresī” ar Keneta Branas gigantiskajām ūsām. Tā vietā, lai vienkārši soli pa solim izpildītu “slepkavības mistērijas” formulu, Džonsons ir pielicis klāt sirdi. Katrs kadrs staro, un tajā nav nekā lieka. Tiek respektēti žanra pamati, un tiem piemesti klāt viegli uzkrītoši mājieni, ka notikumi tomēr risinās 2019. gadā. Liecības tiek ierakstītas ar viedtālruņiem, garus rakstus žurnālos neviens vairs nelasa – tikai virsrakstus tviterī. Arī pati ģimene, ap kuru šaušalīgie notikumi risinās, ir “amerikāņu sapņa” tumšā puse. Stāsts par vectēvu, kurš ar saviem miljoniem izaudzinājis riebekļus paaudžu paudzēs, ir vairāk nekā aktuāls. Virziens arī pareizs – agrāk vai vēlāk saprast savu rīcību sekas un kaut mēģināt vērst visu par labu.

Šis ir intelektuāļu intelektuāļa meistardarbs, kas veidots teju vai universālai auditorijai. Mazie atcerēsies, ka labas filmas aizved lielākā hajā nekā veipi, X un Y paaudzes novērtēs filmas daudzslāņainību. Augstākais punkts – ja mārketinga kampaņa aizsniegsies līdz omēm, kam jau piegriezušās kārtējās “Midsommeras slepkavības”, šī filma būs labs iemesls doties uz kinoteātri paostīt uzcenotā popkorna smaku un atcerēties, kāds tad ir īsts krimiķis. Visu cieņu izplatītājiem par lokalizēto nosakumu, jo tas precīzi raksturo, ko režisors ar skatītāju dara no pirmās līdz pēdējai minūtei, – tur uz nažiem.

Vērtējums: 5/5

 

Augusts Barkovskis, bārmenis un frīlanseris

 

Filma kinoteātros no 29. novembra, īpašā Kino Kulta pirmizrāde – jau 28. novembrī!