“Kurjers bez Stethema? Kā tas iespējams?” noteikti ir galvenais jautājums pret šo Luka Besona franšīzes turpinājumu-reboot’u. Un labi vēl, ja ne “Kam tas vajadzīgs?”. Tomēr mūsu pienākums ir raudzīties uz lietām plašāk, bez aizspriedumiem – kā to pierādīja neskaitāmi kino varoņi, no Džeimsa Bonda līdz Hanibālam Lektoram, tad aktiera maiņa dažreiz ne tikai netraucē, bet pat nāk par labu. Diemžēl ne “Kurjers: Pilna jauda” gadījumā, un aktieris tur noteikti nav pie vainas.
Iespējams, ka atkārtosimies, bet tomēr – Luka Besona kino-fabrika EuropaCorp jau kādu laiku darbojas pēc saviem, sev vien zināmiem nosacījumiem, un no sava dibinātāja ir paņēmusi slavu, taču ne kvalitāti. Neskatoties uz to, atsevišķi tās produkti (piemēram “Taksis”, “Nolaupītā”, “Lūsija” un tas pats “Kurjers”) ir neprātīgi populāri tieši vienkāršo skatītāju vidū, ar to nodrošinot fabrikas turpmāko darbību. Ja neko citu, tad Besons ir ieviesis Holivudas konveijera principu Eiropas autorkino citadelē – Francijā, kur tas veiksmīgi darbojas un turpina ražot savam “papam” jaunus un jaunus hītus. Patīk jums tas vai nē, bet arī tas ir sasniegums.
Kam šis garais ievads? Jo šoreiz “paps” būs vai nu manāmi kļūdījies, vai vienkārši nenovērtēja savu filmu skatītājus, jo jaunais “Kurjers” ir B-kino visās savās jaukākajās izpausmēs. Sižetiski un saturiski tas atgriež mūs pirmās daļas dekorācijās, Franču rivjērā, kur skaisti, silti un var filmēt “papa” villas pagalmā bez maksas. Nemēģinot atdarināt iepriekšējo daļu stilistiku 1:1, jaunā filma darbojas vairāk kā buddy-comedy – Kurjers aktiera Eda Skreina (sakarīgs čalis, tālu tiks) izpildījumā necenšas imitēt Stethemu, daudz joko un ir nedaudz panaivi muļķīgs, īpaši tādēļ, ka filmā viņu pilnībā aizēno paša tēvs Reja Stīvensona izpildījumā. Un kā Luka Besona atriebība par Nīcas mūsdienu kolonizēšanu nāk filmas ļaundari ar vārdiem “Karasov”, “Imasov” un “Yuri” – un tas arī viss, kas jums par tiem jāzin. Tik tālu viss it kā labi un atbilstoši produkcijai no “Luks Besons piedāvā” zīmola?
Jā, ja vien ne filmas absolūtais, neticamais lētums – laikā, kad ne tikai kinoteātros (“Fast & Furious”), bet pat direct-to-video platformās (“Death Race” sīkveli) var atrast daudz, daudz iespaidīgākus darbus, skatītāji to vienkāši nepiedos, un pelnīti. Un štrunts par to, ka trešdaļa budžeta nāca no Franču rivjēras tūrisma fonda (un vēl trešdaļa – no Besona apvārdotajiem ķīniešu investoriem) un vietējās pakaļdzīšanas steriluma ziņā atgādina sliktākās “Need for Speed” epizodes – ja vien būtu jūtama autoru enerģija un vēlme pārsteigt skatītāju ar ko vēl neredzētu. Bet tā uz Stethema ietaupīja, bet starpību sev paturēja – nepiedosim!
Ir sajūta, ka pēc pāris gadiem mūs gaida vēl viens “Kurjers” – pēc skaita jau ceturtais. Vai arī mēs, atšķirībā no Luka Besona, neko nesaprotam no kino.