Kur gadījies, kur ne, gads jau atkal ir nobizojis kārtējo apli, kas nozīmē, ka klāt ir jaunais Rīgas Starptautiskā kino festivāla laidiens! Festivāla piedāvājums ir ierasti krāšņs – kopumā tiks izrādītas 148 filmas, tāpēc par izvēles iespējām sūdzēties nevajadzētu nevienam. Lai palīdzētu piedāvājumā noorientēties, izveidojām 10 filmu izlasi iedvesmai festivāla gājienu plānošanā!
“2001: Kosmosa odiseja” (“2001: A Space Odyssey”)
Sāksim ar filmu, kas patiesībā jau nekādus papildu komentārus nemaz neprasa – leģendārā Stenlija Kubrika tikpat leģendārā filma “2001: A Space Odyssey” uz kinoteātra “Splendid Palace” lielā ekrāna. Nosaukumā minētais 2001. gads sen jau mums ir aiz muguras un pat vēl vairāk – pagājušogad filma svinēja jau 50 gadu jubileju, bet par tās izcilību runājam vēl šobaltdien. Kubrika meistardarbs kino festivālā tiks izrādīts retrospektīvā programmā “IN TECHNO VERITAS”, kuras uzmanības centrā ir filmas, kas pēta cilvēka un tehnoloģijas mijiedarbību. Programmā būs skatāmas arī Terija Giljama “Brazīlija” (“Brazil”), Roberta Vaiza “Diena, kad apstājās Zeme” (“The Day the Earth Stood Still”), kā arī vēl viens kāda izcila režisora veikums, par kuru vairāk – nedaudz vēlāk rakstā.
Seanss: 22. oktobrī plkst. 20.30
“Anjēze par Vardā” (“Varda by Agnès”)
Beļģijā dzimusī franču režisore Anjēze Varda, viena no retajām sievietēm, kas pārstāvēja franču jauno vilni, šogad devās mūžībā 90 gadu vecumā. Bet vēl pirms tam viņa paspēja sagādāt brīnišķīgu iespēju visiem saviem cienītājiem godāt un pieminēt viņu ar lielā ekrāna starpniecību – dokumentālajā filmā “Varda by Agnès” Varda atskatās uz savu plašo un interesanto karjeru, tās veiksmēm un arī misēkļiem. Filma pirmizrādi piedzīvoja šī gada Berlīnes kinofestivālā tikai mēnesi pirms režisores nāves. Bet ar filmas palīdzību varam pakavēties viņas sabiedrībā vēl joprojām.
Seanss: 19. oktobrī plkst. 16.30
“Bāka” (“The Lighthouse”)
Režisora Roberta Egersa pilnmetrāžas debijas filma “The Witch” bija viens no interesantākajiem 2015. gada pārsteigumiem un viens no oriģinālākajiem šausmu kino žanra jaunumiem pēdējā laikā, Melnajam Filipam nekavējoties ļaujot nonākt kino fanu folklorā. Pirmās filmas nopelnītā atzinība, protams, nozīmēja tikai to, ka Egersa nākamais darbs tika gaidīts ar neizmērojami lielāku nepacietību, bet laimīgā kārtā Egerss nu nekādi nav piedzīvojis režisoriem reizēm raksturīgo “otrās filmas” klupienu – “The Lighthouse”, kas stāsta par diviem bākas uzraugiem (Roberts Patinsons, Vilems Defo), kuri uz vientuļas, vētru un okeāna ieskautas salas lēnām sāk zaudēt prātu, pirmizrādi piedzīvoja Kannu kino festivāla “Director’s Fortnight” programmā, kur izpelnījās ļoti jūsmīgas atsauksmes, liecinot, ka Egersam ir izdevies vēl viens meistardarbs.
Seanss: 20. oktobrī plkst. 19.00
“Izmisums”
Rīgas Starptautiskajā kino festivālā, protams, īpaša uzmanība tiks pievērsta arī pašmāju veikumiem – skatītājus gaidīs vairāku interesantu latviešu filmu pirmizrādes. Viena no tām būs Kārļa Lesiņa pilnmetrāžas spēlfilmas debija “Izmisums”, kas stāsta par kādu jaunu vīrieti vārdā Gatis, kurš cieš no depresijas un vairāku neveiksmīgu notikumu rezultātā ir spiests pārvākties uz dzīvi savā bērnības mājā. Atgriešanās dzimtajās mājās nozīmē, ka nākas konfrontēt pagātnē atstātos dēmonus, bet cerībā tikt galā ar savām problēmām Gatis pat iesaistās kādā kultā. Galvenajā lomā – Kaspars Zāle. Kā stāsta režisors Kārlis Lesiņš, filmas stāstu ir iedvesmojusi personīga pieredze, kas noteikti nav sveša arī ne vienam vien no mums.
Seanss: 19. oktobrī plkst. 20.30
“Maikste” (“Beanpole”)
Otrā pasaules kara uzplēstās rētas tā īsti jau vēl nav sadzijušas, un diez vai tas tik drīz arī notiks. Filmu par karu ir neskaitāmi daudz, bet stāstu, ko par to stāstīt, vēl ir ļoti daudz – tostarp par to, kas notika pēc tam, kad pats karš jau bija beidzies. Tieši kara sekām un to, kāda dzīve ir pēc tā, pievēršas Kantemira Balagova režisētā vēsturiskā drāma “Maikste” (“Дылда”), kuras darbība risinās 1945. gadā Ļeņingradā un stāsta par divu jaunu sieviešu centieniem turpināt savu dzīvi pēckara apstākļos. “Maikste” savu pirmizrādi piedzīvoja Kannu kino festivālā, “Un Certain Regard” sadaļā, pašam Balagovam iegūstot šīs festivāla programmas labākā režisora balvu. Nesen tapa arī zināms, ka tieši “Maikste” ir izvēlēta kā Krievijas oficiālā kandidāte cīņai par labākās ārzemju filmas “Oskara” balvu.
Seansi: 25. oktobrī plkst. 19.00, 27. oktobrī plkst. 21.00
“Par bezgalīgo” (“About Endlessness”)
Tiem, kas sevi jau pieskaita zviedru režisora Roja Andersona cienītāju pulkam, noteikti pietiek tikai ar faktu, ka festivālā būs skatāma viņa jaunā filma, vien, lai jau ķertu rokā biļetes. Andersons, kurš nav pats ražīgākais pilnmetrāžas filmu režisors uz pasaules (viņa kontā kopš 1970. gada ir tikai sešas filmas, no kurām četras gan tapušas šajā gadsimtā), savas filmas ir apveltījis ar tikai viņam unikālu stilu un personību, kas pazīstams ir jau pa gabalu, – pelēkzilganzaļganā krāsu gamma, absurdas situācijas, neparasts humors un arī nopietnas pārdomas par dzīvi un tās savādajiem līkločiem. Andersona jaunākā filma “Par bezgalīgo” startēja šī gada Venēcijas kino festivālā, kur Andersonam tika piešķirta “Sudraba lauvas” balva par labāko režiju.
Seansi: 18. oktobrī plkst. 21.30, 22. oktobrī plkst. 16.30
“Parazīts” (“Parasite”)
No Kannām uz Rīgu atceļojusi arī franču festivāla galvenā laureāte, režisora Džūnho Bona melni komiskais trilleris “Parazīts”. Filma stāsta par kādu nabadzīgu ģimeni, kuru ļoti ieinteresē kāda sabiedrības augstākā (un bagātākā) slāņa ģimene, līdz pēkšņi uzrodas iespēja abu ģimeņu ceļiem krustoties, un sekas, protams, būs neparedzamas. Ar “Parazītu” Džūnho Bons stabili atgriežas pie savām Dienvidkorejas saknēm pēc divām filmām, kas pamatā bija tapušas angļu valodā (2013. gadā iznākusī “Snowpiercer”, kā arī 2017. gada “Okja”, kas tapa “Netflix” paspārnē). Bet, triumfējot Kannās, “Parazīts” kļuva par pirmo korejiešu filmu, kas nopelnījusi “Zelta palmas zaru”. Ja ar šo atzinību nav gana, vērts arī atzīmēt, ka filma joprojām bauda 100% “svaigu” reitingu “Rotten Tomatoes” vietnē – nemaz tik viegli to nopelnīt nav.
Seanss: 19. oktobrī plkst. 21.30
“Sinonīmi” (“Synonyms”)
Turpinot ar festivālu laureātiem, nevaram nepieminēt arī Nadava Lapida filmu “Sinonīmi”, kas ieguva galveno balvu, “Zelta lāci”, šī gada Berlīnes kino festivālā. Filma ir daļēji balstīta uz paša režisora Lapida pieredzes – tā stāsta par kādu jaunu vīrieti, kurš ir ieradies Francijā no Izraēlas un izmisīgi vēlas kļūt par īstu francūzi. Lai īstenotu savu sapni, viņš atsakās runāt dzimtajā ebreju valodā, un ar vārdnīcu rokās sāk savu ceļu uz īstena francūža dzīvi. Galvenajā lomā izcilu sniegumu rādot Toms Mersjērs, kura vārdu nākotnē droši vien dzirdēsim vēl ne vienu reizi vien, bet filma ar savu traģikomisko toni un neparasto pieeju stāstījuma plūdumam nešaubīgi sagādās unikālu kino piedzīvojumu.
Seansi: 20. oktobrī plkst. 21.30, 25. oktobrī plkst. 21.30
“Suvenīrs” (“The Souvenir”)
Britu režisore Džoanna Hoga ar savu pirmo filmu, 2007. gadā iznākušo “Unrelated” pasaulei atklāja aktiera Toma Hidlstona talantu. Ar savu ceturto filmu “The Souvenir” viņa, šķiet, ko līdzīgu un vēl lielākā mērogā (lai gan Hogas filmas ir bijušas kritiķu atzītas, plašākām skatītāju masām tās nav īpaši zināmas) izdarīs Onoras Svintones Bērnas labā, kura “Suvenīrā” redzama galvenajā un savā dzīvē pirmajā kinolomā. “Suvenīrs”, kas pirmizrādi piedzīvoja šī gada Sandēnsas kino festivālā, stāsta par kādu jaunu kino studenti 80. gados, kura uzsāk attiecības ar vecāku vīrieti – filma ir daļēji balstīta uz pašas Hogas piedzīvotā. Interesanti, ka filmā Onoras Svintones Bērnas atveidotās varones māti tēlo… pašas Svintones Bērnas māte Tilda Svintone! Starp citu, “The Souvenir” jau top turpinājums – vēl nav zināms tā iznākšanas datums, bet darbs pie filmas jau notiek.
Seanss: 19. oktobrī plkst. 19.00
“Videodroms” (“Videodrome”)
Sarakstu sākām ar kāda leģendāra režisora meistardarbu un līdzīgi to arī noslēgsim – festivāla programmas “IN TECHNO VERITAS” vēl nepieminētā filma ir Deivida Kronenberga 1983. gada veikums “Videodrome”, kas, lai gan iznākšanas brīdī piedzīvoja finansiālu neveiksmi, nu pelnīti ir kļuvusi par kulta filmu. Filmā apspēlētās tēmas par mediju kontroli pār cilvēku prātiem mūsdienās nav ne par matu mazāk aktuālas, nekā tās bija 80. gados, un arī Kronenberga iemīļotās ķermeniskās šausmas liks nodrebināties vēl šodien, kad it kā jau viss, šķiet, ir redzēts. Ne velti Endijs Vorhols “Videodrome” esot nodēvējis par “80. gadu “Mehānisko apelsīnu””.
Seanss: 27. oktobrī plkst. 18.00
Rīgas Starptautiskas kino festivāls norisināsies no 17. līdz 27. oktobrim, tā pilno programmu varat aplūkot festivāla mājaslapā!
P.S. Sarakstā gribējām iekļaut arī Ginta Zilbaloža veidoto animācijas filmu “Projām” (“Away”), kas jau guvusi plašu atzinību daudzos festivālos un ar nepacietību tiek gaidīta pie mums, bet biļetes uz to jau izpārdotas. Taču ir arī labas ziņas – filma no 15. novembra būs skatāma Latvijas kinoteātros.