Ziņas

Valērijs Todorovskis atklāj baleta aizkulises filmā “Dižais balets”

Latvijas kinoteātros skatāma baleta tēmai veltītā filma “Dižais balets”. Tās autors, režisors ar Ukrainas saknēm Valērijs Todorovskis ir izņēmums starp visiem kinorežisoriem, kam ļauts strādāt Maskavas Lielajā teātrī – vienā no pasaulē spēcīgākajiem operas un baleta teātriem, kas darbojas nu jau trešo gadu simtu.

13.06.2017

Latvijas kinoteātros skatāma baleta tēmai veltītā filma “Dižais balets”. Tās autors, režisors ar Ukrainas saknēm Valērijs Todorovskis ir izņēmums starp visiem kinorežisoriem, kam ļauts strādāt Maskavas Lielajā teātrī – vienā no pasaulē spēcīgākajiem operas un baleta teātriem, kas darbojas nu jau trešo gadu simtu.

Režisors pats raksta scenārijus, producē savas filmas un jau iekarojis publikas simpātijas ar izcili estētiskiem inscenējumiem. Viņa filmas ir vizuāli pievilcīgas, neparasti muzikālas, to dramatiskie tēli ir īpaši spilgti. Valērija Todorovska 2008.gada mūzikls “Stilīgie” tika ļoti pozitīvi uztverts ne vien Krievijā, bet arī citās valstīs, saņēma virkni balvu, tostarp “Nīki” un “Zelta ērgli” kategorijā “Labākā spēlfilma”. Filma “Stilīgie” veltīta 20. gadsimta 50. gadu jaunatnes subkultūrai. Tās piekritēji tā laika Krievijā bija “idejiski ienaidnieki”, jo ģērbās izaicinoši, klausījās rokenrolu un džezu un neievēroja sabiedrībā pieņemtās atturīgās uzvedības normas. Valērijs Todorovskis, tāpat kā viņa tēvs Pjotrs Todorovskis (“Intermeitene”, 1989), ar radošu aizrautību dodas iekšā tur, kur citiem nav dūšas spert soli.

Dižais balets

Divas talantīgas desmit gadus vecas meitenes kopš agras bērnības aizrauj baleta maģija. Viņas jau guvušas atzinību provincē un sapņo par profesionālu karjeru un mācībām prestižā galvaspilsētas baleta skolā. Šā ceļa sākumā gaida treniņi vaiga sviedros, stingra diēta, nebeidzami mēģinājumi un izaicinājumi, ko dzīve liek priekšā. Dižais balets ir kā leduskalns, kura virsotne ir elegances un skaistuma etalons, bet zem ūdens slēpjas parastu cilvēku pasaules dramatisma pilnā realitāte…

Pasaules kinematogrāfijā ir ārkārtīgi maz filmu par baletu. Šis temats biedē režisorus, jo, nepārzinot šo mākslu, viegli kļūdīties. Pirms filmēšanas ir jāpēta baleta pasaule. V. Todorovskis vēlējās iepazīt šo tālo, apbrīnojamo pasauli, kam piemīt tīrs, pilnīgs daiļums. Scenārijs tapa ilgi un mokoši. Daudzus gadus režisors apmeklēja baleta izrādes, ieklausījās teātra darbinieku un mākslinieku stāstos, soli pa solim pamazām aizrāvās ar šo pasauli. Režisors atzīst, ka tikai tagad sapratis, kas ir balets.

Dižais balets

Reiz izrādes laikā V. Todorovskis aiz kulisēm vērojis, kā balerīnas iesildās, kā velk mugurā baleta pačku, velk kājās puantes, acu priekšā pārtop par gulbi un izlido uz skatuves. Šis brīnums viņu pārsteidzis. Arī filmā “Dižais balets” skatītājs tiek ievests aizkulisēs, viņam tiek atklāti balerīnu ikdienas dzīves noslēpumi. Filmas sižets stāsta par apdāvinātu provinces meiteni, kas gatava darīt visu, lai kļūtu par gulbi uz lielās skatuves. Baleta māksliniekus filmā tēlo īsti baletdejotāji, kurus talantīgais režisors pārvērtis par aktieriem. Viņu audzinātājus tēlo harismātiski aktieri, kas apmeklējuši nodarbības horeogrāfijas akadēmijā, lai vērotu, mācītos. Tas ļāvis radīt realitātei maksimāli tuvas lomas.

Ievērojamos audzinātājus filmā tēlo slavenie aktieri Alisa Freindliha (“D’Artanjans un trīs musketieri”, “Dienesta romāns”), Valentīna Teļičkina (“Burvju portrets”) un Aleksandrs Domogarovs (“Un – viens!”, “Asa”). Galveno lomu – jau pieaugušo Jūliju – tēlo balerīna no Lietuvas Margarita Simonova.

Filma “Dižais balets” jau skatāma Latvijas kinoteātros!

Raksts sagatavots pēc filmas izplatītāja piedāvātajiem materiāliem.