Nedēļas raksts / Saraksti

20 neatkarīgā kino filmas, ko noskatīties

Tā kā šobrīd mums visiem ir kārtīgi ieteicams pēc iespējas vairāk laika pavadīt mājās, bez vajadzības nekur nestaigājot apkārt, varam izmantot šos brīvos brīžus, lai tad beidzot atgūtu iekavēto! Šoreiz piedāvājam 20 neatkarīgā kino darbus, no kā izvēlēties kaut ko kino vakaram mājās.

23.11.2020

Whiplash, Atsitiens

Ikdienas trakajā skrējienā, kad jāpaspēj izdarīt visu, kino gājienos bieži vien laika atliek tikai “lielajām” filmām, mazāka mēroga darbus atstājot citai reizi, kas ne vienmēr var arī pienākt. Nu tad tagad gan ir laiks atgūt nokavēto un pievērsties arī šiem neatkarīgā kino stāstiem, kas piedāvās izdzīvot visdažādāko emociju gammu un tagad, kad lieki staigāt apkārt nav ieteikts, aizvedīs mūs ceļojumos vismaz šādā veidā — jūsu uzmanībai 20 filmas, šoreiz visas no pēdējās desmitgades, kas ir pelnījušas skatītāju uzmanību.

“Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)”

Šie klusie un laiskie vakari būs nevainojami piemēroti tam, lai iegrimtu nedaudz pretenciozā, bet nešaubīgi fascinējošā filozofēšanā par dzīvi, teātri, slavenību kultūru, mūsu pašu gaidām no dzīves un daudz, daudz, daudz ko citu – Alehandro Gonzaless Injaritu filmā “Birdman” ir sametis neskaitāmi daudz idejas, kuras amizantā kokteilī tad viņš arī piedāvā skatītājiem. Filmai, kas vienubrīd piemin Džastinu Bīberu, bet jau nākamajā – Rolānu Bartu, raiti uz priekšu palīdz kustēties iespaidīgais aktieru sastāvs (ar Maiklu Kītonu priekšgalā), kā arī nerimstošu interesi uztur filmas uzturētā “viena kadra” ilūzija un sāpīgi ironizējošais tonis. Vērts noskatīties, pirms Kītons ir atgriezies pie Betmena/Brūsa Veina lomas gaidāmajā “Flash” filmā.

Filma pieejama: Netflix, Shortcut


“Boyhood”

2014. gadā iznākusī Ričarda Linkleitera režisētā filma “Puikas gadi” ir unikāls projekts — filma, kas atspoguļo kāda zēna dzīvi no 6 līdz 18 gadu vecumam, tika atbilstoši arī filmēta 12 gadu laikā, filmēšanas komandai un aktieriem reizi gadā satiekoties, lai piefilmētu klāt nākamo stāsta fragmentu. Beigu beigās tas viss tika salikts kopā, ļaujot mums izsekot līdzi laika ritējumam, aktieriem pieaugot un novecojot mūsu acu priekšā. Filmas scenārijs tapa gadu gaitā, ļaujot tam savu roku pielikt arī pašiem aktieriem, daloties ar viņu pašu pieredzēto. Starp citu, Linkleiters pie līdzīga paņēmiena ir ķēries vēlreiz — viens no viņa šībrīža projektiem ir Stīvena Sondheima mūzikla “Merrily We Roll Along” lielā ekrāna versija, kas tiks uzņemta vairāku gadu garumā.

Filma pieejama: Go3, Prime Video, Shortcut


“Carol”

Mīlestības sarežģītajos līkločos lavierē arī Toda Hainsa 2015. gadā iznākusī romantiskā drāma “Kerola”. Filmas darbība norisinās Ņujorkā 50. gados, un tā stāsta par tiem laikiem aizliegtu un skandalozu mīlas romānu starp kādu jaunu pārdevēju (Rūnija Mara) un kādu gados nedaudz vecāku sievieti (Keita Blānšeta), ar kuru viņa nejauši iepazīstas. Šo stāstu varam pielikt “izlasi + noskaties” sarakstam — filma ir balstīta uz Patrīcijas Haismitas romāna “The Price of Salt” (kopš 90. gadiem izdots arī ar nosaukumu “Carol”). Bet visiem tiem, kuru sirdīs Rūnijas Maras un Keitas Blānšetas duets iekritīs tā, ka nezināsiet, kur likties, mums ir labas ziņas — jau nākotnē šīs abas dāmas (turklāt visnotaļ līdzīgā stilā) būs kopā redzamas Giljermo del Toro nākamajā filmā “Nightmare Alley”.

Filma pieejama: Shortcut


“Cold War”

Poļu režisors Pāvels Pavļikovskis izpelnījās absolūtu vispasaules uzmanību ar savu izcilo drāmu “Ida”, kas tostarp tika arī pie ASV Kinoakadēmijas “Oskara” balvas par labāko ārvalstu darbu. Bet pie sasniegtā Pavļikovskis i netaisījās apstāties, un arī viņa nākamais darbs “Aukstais karš” ir izcils, ievērības cienīgs veikums. Filma, kas, tāpat kā “Ida”, ir veidota melnbalta, stāsta par kāda pāra mīlasstāstu, un tai iedvesmu Pavļikovskis ir daļēji smēlies savu vecāku piedzīvotajā. To, ka poļu režisoram ir izdevies vēl viens meistardarbs, liecina tas, ka filmai izdevās ielauzties veselās trīs “Oskaru” kategorijās (“Labākā ārzemju filma”, “Labākais režisors” un “Labākais operatora darbs”), kas filmām, kas nav veidotas angļu valodā, izdodas reti (kā nekā tieši tāpēc arī “Parazīta” triumfs šī gada ceremonijā bija tāda sensācija).

Filma pieejama: Go3, LMT Viedtelevīzijā, Shortcut


“The Favourite”

Ja esat gatavi kam nedaudz ekscentriskākam, tad to kaudzēm vien spēs piegādāt neparastais grieķu režisors Jorgs Lantims, kura svaigākā filma “Favorīte” ir labs sākuma punkts viņa filmogrāfijas izpētei — gana traki un labā nozīmē savādi, lai būtu patiešām interesanti, bet vēl ne tik ekscentriski, lai uzreiz aizbiedētu. Filma ir daļēji balstīta uz vēsturiskiem notikumiem un stāsta par 18. gadsimtā Anglijā valdījušo karalieni Annu (Olīvija Kolmane) un divām sievietēm (Reičela Vaisa un Emma Stouna), kuras savā starpā cīnās par karalienes mīlestību un labvēlību. Kolmane par savu darbu filmā tika pie “Oskara” balvas kā labākā aktrise (turklāt teica vienu no neaizmirstamākajām un amizantākajām runām, kas pēdējā laikā redzētas), bet, kad ar “Favorīti” būsiet tikuši galā, tad jau varat arī nirt tālāk Lantima fantāzijas savādajos labirintos ar “The Lobster”, “The Killing of a Sacred Deer” un “Dogtooth”.

Filma pieejama: Shortcut


“First Reformed”

Pirms pāris gadiem pēc sava ne tā spožākā karjeras posma (kurā ietilpa visnotaļ drausmīgā filma “The Canyons” un divas Nikolasa Keidža filmas) pie skatītājiem atgriezās leģendārais scenārists un režisors Pols Šreiders ar jaunu darbu, un šoreiz to izdarīja ar pārliecinoši jūsmīgu blīkšķi. “First Reformed”, kas stāsta par kāda garīdznieka (Ītans Hoks) ticības krīzi, nebūs tā jestrākā skatāmviela, tostarp skarot tādus tematus kā klimata krīze un vispārēja mizerija, taču Šreidera stāstnieka spēks sen nebija redzēts tā uzplaiksnījam. Ne par velti tieši “First Reformed” sagādāja Šreideram viņa pirmo (!) “Oskara” nomināciju karjerā – par labāko oriģinālo scenāriju (filmai gan nācās piekāpties… “Green Book”). Bet, ja jau būsiet nonākuši uz Šreidera viļņa, tad nekur tālu aiz kalniem nebūs arī viņa izslavētie kopdarbi ar Mārtinu Skorsēzi

Filma pieejama: Netflix


 “Good Time”

Ja, mājās sēžot, tomēr gribas nedaudz adrenalīna devas, tad par to parūpēsies brāļi Džošs un Benijs Safdi, kuru specializācija ir tieši nervus kutinoši stāsti, kuru dalībnieki mētājas pa Ņujorkas ielām, situāciju spriedzei augot ar katru ekrānlaika minūti. Šoreiz neprātīgā skrējienā skatītājus paraus līdzi Roberts Patinsons, kurš filmā “Īstais laiks” atveido vīru, kurš izmisīgi cenšas sagrabināt naudu, lai varētu samaksāt galvojuma naudu, kas atbrīvotu viņa brāli. Bet, ja ar šo enerģijas lādiņu nepietiks, tad turpat “Netflix” straumēšanas platformā jūs gaida arī brāļu Safdi nākamais veikums “Uncut Gems”, kur līdz baltkvēlei nokaitētās situācijās pa dzīvi sitas neviens cits kā Ādams Sandlers.

Filma pieejama: Netflix, Shortcut


“I, Tonya”

No malas šķietami spožā un krāšņā daiļslidošanas pasaule laika gaitā, protams, arī nav iztikusi bez saviem skaļajiem skandāliem, un viens no slavenākajiem šī sporta veida nesmukumiem ir 1994. gadā notikušais uzbrukums daiļslidotājai Nensijai Kerigenai, kurā bija ierauta viņas sāncense Tonja Hārdinga. Filma ir veidota “mockumentary” stilā ar melnā humora piesitieniem, ļaujot iesaistītajām personām stāstīt savas versijas par skandalozo notikumu un to, kā līdz incidentam vispār tika nonākts. Galvenajā, Tonjas Hārdingas lomā — brīžiem gandrīz nepazīstama Margo Robija, bet Elisona Dženija par Hārdingas mātes atveidojumu tika pie “Oskara” kā labākā otrā plāna aktrise.

Filma pieejama: Shortcut


“Jackie”

Ar Natālijas Portmanes aktrises talantu esam bijuši pazīstami jau ļoti sen — jau vairāk nekā 25 gadus —, bet viņa savā karjerā allaž ir mācējusi atrast veidus, kā pārsteigt atkal un atkal. Viens no interesantākajiem un izcilākajiem sniegumiem viņas filmogrāfijā ir 2016. gadā iznākusī Pablo Lorēna veidotā biogrāfiskā filma “Džekija”, kas stāsta par Žaklīnu Kenediju, bijušo ASV pirmo lēdiju. Bet šeit jūs negaidīs tradicionāls “biopiks” — filma pievēršas Kenedijai viņas dzīves briesmīgākajā brīdī, atainojot notikumus pēc Džona Kenedija slepkavības un to, kā viņa sieva ar šo traģēdiju tika galā. Portmanes lielisko sniegumu fantastiski papildina arī Mikas Līvajas brīnišķīgā mūzika — ne velti gan viņa, gan Portmane izpelnījās “Oskara” nominācijas (kopumā filma saņēma trīs nominācijas, tajā skaitā arī par kostīmiem).

Filma pieejama: LMT Viedtelevīzijā, Shortcut


“Lady Bird”

Gan tad, ja gada sākumā bijāt starp tiem, kas kinoteātros novērtēja aktrises un režisores Grētas Gervigas “Little Women” ekranizāciju, gan tad, ja ar Gervigas režijas darbiem vēl nav nācies saskarties, ir vērts izbaudīt viņas pirmo solo režijas darbu “Lady Bird: Laiks lidot”, kas Gervigu pieteica kā jaunu un vērā ņemamu balsi kino režijā. Filma, kuras scenāriju arī sarakstīja pati Gerviga, ir kādas vidusskolnieces pieaugšanas stāsts ar visiem pēdējā skolas gada raksturīgajiem kalniem un lejām. Galvenajā lomā — Sērša Ronana, bet nevar nepieminēt arī burvīgo Loriju Metkalfu galvenās varones mātes lomā, kā arī kur nu bez Timotija Šalamē. Par šo filmu, starp citu, Gerviga ierindojās starp nominantiem “Labākā režisora” kategorijā “Oskaros”, kļūstot par tikai piekto sievieti visā “Oskaru” vēsturē, kam tas ir izdevies.

Filma pieejama: Go3, Shortcut


“The Meyerowitz Stories (New and Selected)”

Kā reiz rakstīja Tolstojs: “Visas laimīgās ģimenes ir līdzīgas cita citai, katra nelaimīgā ģimene ir nelaimīga savā veidā.” To varam attiecināt arī uz Meierovicu klanu, kuru savā lieliskajā komiskajā drāmā ir apdziedājis režisors Noa Baumbahs. Baumbahs ir viens no autoriem, kurš pēdējo gadu laikā ir atradis siltas mājas “Netflix” straumēšanas platformā, un, ja pagājušā gada “Marriage Story” būsiet jau redzējuši (un, ja ne, to arī ļoti iesakām), tad ir vērts palūkoties arī uz “The Meyerowitz Stories”, kas ar saldsērīgu humoru un feinu aktieru sastāvu (Dastins Hofmans, Ādams Sandlers vienā no reti sakarīgajām “Netflix” filmām ar viņa dalību, Emma Tompsone, Bens Stillers, Elizabete Mārvela) stāsta par šīs savā unikālajā veidā nelaimīgās ģimenes kārtējām nedienām.

Filma pieejama: Netflix


“Monsters”

Ar savu pilnmetrāžas debijas filmu “Monsters” režisors Garets Edvardss pierādīja, ka nebūt nav nepieciešams milzīgs budžets, lai izveidotu efektīgu ne tikai vienkārši zinātniskās fantastikas, bet zinātniskās fantastikas monstru (!) filmu. Filma ar ļoti tiešo nosaukumu stāsta par kādu vīru (Skūts Maknērijs), kurš pavada sava darba devēju meitu pāri Meksikai atpakaļ uz ASV, ejot cauri “inficētajai zonai”, kurā nu ir iemetušies daudzkājaini milzu monstri. Ideja filmai Edvardsam esot radusies pēc tam, kad viņš esot redzējis, kā kāds zvejnieks milzīgā tīklā esot vilcis krastā kādu noķertu radību, ko Edvardss filmā pārvērta par megamonstru. Pēc tam varat arī intereses pēc salīdzināt, kādas atsauces uz savu pirmo filmu Edvardss ir iekļāvis savā nākamajā, nu jau milzu budžeta darbā “Godzilla” — šo to noteikti pamanīsiet.

Filma pieejama: Go3


“Moonlight”

Vienu no “Oskaru” ceremoniju vēstures leģendārākajiem un neaizmirstamākajiem tračiem, kad nepareizi tika nosaukts “Labākās filmas” apbalvojuma ieguvējs, visticamāk, esam redzējuši pilnīgi visi. Bet vai to pašu varam teikt arī par galu galā īsto “Labākās filmas” goda laureāti, Berija Dženkinsa brīnišķīgo drāmu “Mēnessgaisma”? Ja ne, tad šī ir lieliska iespēja situāciju labot! “Moonlight” centrā ir Čirons — zēns, kuru filmas sākumā iepazīstam jaunībā, vēlāk sekojot līdzi tam, kā viņš izaug kopumā trīs dažādos laika posmos, un katrā no tiem galveno varoni atveido cits aktieris (Alekss Hiberts, Eštons Sanderss, Trevante Roudss). Bet pēc “Moonlight” noskatīšanās jūsu uzmanību tikpat ļoti ir pelnījusi arī Dženkinsa nākamā filma, izjustā drāma “If Beale Street Could Talk”.

Filma pieejama: Shortcut


“Only Lovers Left Alive”

Ja nu uz pasaules ir kāds, kas visus tračus uztver rezignēti, tad tie noteikti ir vampīri. Mēs tādu vieglprātību atļauties, protams, nevaram, bet nedaudz uzkavēties šo nemirstīgo radību kompānijā fantastiskas mūzikas pavadījumā gan varam — to visu piedāvā neparastais režisors Džims Džārmušs, kura veidotajam vampīrstāstam ar “Krēslas” stila vampīriem kopīgs nav pilnīgi nekas (ja nu kāds par to uztraucās). Turklāt, skatoties filmu, iespējams līdzi spēlēt jautru spēli — cik daudz kultūratsauču katrs spēs pamanīt Džārmuša darbā (to tur ir tā, ka biezs). Bet stāsta centrā — brīnišķīgs vampīrduets Tildas Svintones un Toma Hidlstona izpildījumā.

Filma pieejama: Go3, Shortcut


“Private Life”

Nereti filmās mūs izklaidē sava veida “nerealitāte” — ķēpas, kurās bieži vien nonāk varoņi, ir tik sakāpinātas, ka reālajā dzīvē nevienam normālos apstākļos neko tādu piedzīvot neizdotos. Tāpēc reizēm ir ļoti interesanti vērot stāstus, kuru varoņi iet cauri kam tādam, ko var nākties piedzīvot gandrīz jebkuram — ikdienišķās situācijas kļūst neparastas tieši ar savu ikdienišķumu. Noteikti ne vienam vien pārim diemžēl līdz kaulam būs pazīstama arī situācija, kurā savus galvenos varoņus ir nolikusi filmas “Private Life” režisore un scenārija autore Tamāra Dženkinsa, — Ketrīna Hāna un Pols Džiamati atveido pusmūža pāri, kuri par visiem spēkiem cenšas tikt pie bērniņa. Brīžiem skaudri, brīžiem ar humoru, bet allaž cilvēcīgi.

Filma pieejama: Netflix


“Roma”

Nav tā, ka Holivuda būtu gatava uz karstām pēdām un ar megalielu aizrautību finansēt katru režisoru iegribu – neatkarīgi no tā, cik skaļš ir režisora vārds. Bet te talkā metas “Netflix” straumēšanas platforma, kas ir gatava sniegt palīdzīgu roku, ļaujot režisoru eksperimentiem sasniegt pēc iespējas plašāku skatītāju skaitu. Tā savas mājas tieši “Netflix” gādīgajos apkampienos beigu beigās atrada arī Alfonso Kuarona dziļi personīgais, melnbaltos toņos veidotais stāsts “Roma”, kura centrā ir kādas vidusšķiras ģimenes kalpotāja, kuras dzīve nesaraujami savērpjas kopā ar viņas saimnieku dzīvēm. “Roma” tika pie trim “Oskariem” (tostarp Kuaronam kā labākajam režisoram un kā labākajam operatoram – multitalants!), un tā būs laba iesildīšanās jau drīzumā gaidāmajai vēl vienai, cita režisora veidotai melnbaltai, personīgi svarīgai filmai – Deivida Finčera “Mank”, kuras iznākšana paredzēta jau 4. decembrī.

Filma pieejama: Netflix


“Suspiria”

Ja ikdienas vienmuļību esat gatavi atšķaidīt ar ko pavisam traku, tad drosmīgākajiem iesakām arī Lukas Gvadaninjo veidoto filmu “Suspiria”, kas ir it kā rīmeiks, bet patiesībā ne īsti Dario Ardžento 1977. gadā tapušajai labi zināmajai šausmu filmai ar tādu pašu nosaukumu — “patiesībā ne īsti rīmeiks” tāpēc, ka abām filmām beigu beigās kaut kā kopīga ir salīdzinoši maz. Aizbēgt prom vēl tālāk no Itālijas saules, ko savulaik baudījām filmā “Call Me By Your Name”, Gvadaninjo diez vai varētu — te jūs gaidīs pelēkpelēkas Berlīnes ielas, tikpat pelēkas deju akadēmijas telpas, baisas dejas, raganu saiets un daudz, daudz, daudz asiņu… Kā arī Toma Jorka sarakstītais skaņu celiņš!

Filma pieejama: Prime Video


“Swiss Army Man”

Ja “Suspiria” šaušalas pie sirds tomēr īsti neiet, bet kaut ko ekscentriskāku gribas gan, tad palīgā steidz Pols Deino uz… dāsni purkšķinoša Daniela Redklifa līķa. “Mans draugs — nenopietns līķis” ir nudien savāda, bet negaidīti sirsnīga piedzīvojumu komēdijdrāma, kas stāsta par kādu vīrieti (Deino), kurš ir iestrēdzis uz vientuļas salas, līdz krastā tiek izskalots līķis, kurš sāk nedaudz tā kā atdzīvoties. Melns humors te būs pamatīgās devās, kā arī uz Hariju Poteru diez vai pēc tam varēsiet lūkoties tāpat, kā to darījāt senāk, bet Daniela Kvana un Daniela Šeinarta (kolektīvi pazīstami kā “Daniels”) veidotā filma atmiņā pilnīgi noteikti paliks uz ilgu laiku, tostarp ar savu lielisko skaņu celiņu, kurā dzirdams arī pavisam savdabīgs “Jurassic Park” muzikālās tēmas atveidojums.

Filma pieejama: Shortcut


“Thoroughbreds”

Tagad, kad, šķiet, visa pasaule ir noskatījusies Anjas Teilores-Džojas aktiermeistarības paraugstundu “Netflix” negaidīti populārajā miniseriālā “The Queen’s Gambit”, ir vērts ieskatīties viņas iepriekšējā filmogrāfijā, jo tur atradīsiet ļoti daudz interesantu veikumu. Viens no varbūt mazāk zināmiem, bet uzmanību pelnījušiem veikumiem ir 2017. gadā iznākušais melni komiskais trilleris “Thoroughbreds”, kas stāsta par divām vidusskolas draudzenēm, kuras nolemj nogalināt Teilores-Džojas atveidotās varones patēvu.  Otras draudzenes lomā redzēsiet vēl vienu no mūslaiku aktuālajām jaunajām aktrisēm Olīviju Kuku (“Ready Player One”, gaidāmā “Sound of Metal”), kā arī jāatzīmē skumīgais fakts, ka “Thoroughbreds” ir viena no pēdējām Antona Jelčina lomām – aktieris traģiski gāja bojā 2016. gadā.

Filma pieejama: Netflix


“Whiplash”

Vēl viens stāsts, kurā varēsiet uzpildīt savas adrenalīna rezerves, būs Deimiena Čazela veidotā drāma (gandrīz pat trilleris) “Atsitiens”, kas stāsta par raksturu (un ne tikai) cīņu starp džeza studentu (Mailzs Tellers) un skolotāju (Dž. K. Simonss). Pēc filmas pārpūlē nosvīduši būs ne tikai galvenie varoņi, bet no līdzpārdzīvojuma arī skatītāji, jo spriedze džeza pasaulē, kā izrādās, var būt pamatīga. Ja pēc tam gribas nedaudz nomierināt nervus, tad talkā nāks Čazela nākamā filma “La La Land”, bet džezs šī režisora sirdij ir ļoti tuvs — tas ir arī centrālais elements arī Čazela veidotajam seriālam “The Eddy”, kas jau skatāms “Netflix” platformā.

Filma pieejama: Go3, Shortcut


Ja neatkarīgo kino gribas atšķaidīt vēl ar ko dažādāku, tad aicinām ielūkoties citos mūsu sarakstos ar gan filmu, gan seriālu ieteikumiem:

15 seriāli, ar ko paviesoties citās pasaulēs
15 Ziemassvētku filmas (svētki jau tuvojas!)
10 atriebes pilnas filmas (kur izgāzt dusmas)
10 pašmāju filmas (jo to nekad nevar būt par daudz)

Vai arī: noklausies mūsu podkāstu par neatkarīgo kino!