Jau no 19. jūlija kinoteātros būs skatāma britu režisora Kristofera Nolana jaunākā, pēc skaita 10. režisētā filma “Denkerka” (“Dunkirk”). Pārliecināts cīnītājs par analogajām kino uzņemšanas tehnoloģijām, Kristofers Nolans ne tikai gandrīz vai vēlreiz atkārtoja Denkerkas operāciju filmēšanas vajadzībām, bet arī atkāpās no citām savās iepriekšējās filmās ieviestajām tradīcijām. Šī ir režisora pirmā filma, kas balstīta uz patiesu stāstu – aicinām uzzināt vairāk par šīs episkās filmas tapšanu mūsu rakstā!
Nolans vienmēr ir bijis analogo kino formātu aizstāvis, tāpēc nav pārsteidzoši, ka viņš izvēlējās uzņemt filmu uz 15/70mm IMAX lentes kombinācijā ar 65mm “Super Panavision” formātu (filmas operators jau otro reizi, sekojot “Interstellar”, ir Hoite van Hoitema). Tādejādi, sekojot “The Master” un “The Hateful Eight”, “Dunkirk” ir viena no retajām mūsdienu filmām, kas uzņemta šajos formātos. Pirms filmas uzņemšanas Nolans pat tikās ar Kventinu Tarantino un Polu Tomasu Andersonu, lai apspriestu visas lielo formātu priekšrocības un iespējamos šķēršļus. (avots)
“Dunkirk” ir pirmā Nolana filma, kas ir balstīta uz patiesiem notikumiem – iepriekš visi darbi režisora filmogrāfijā ir bijuši vai nu esošu darbu adaptācijas (“Insomnia”, “Batman: The Dark Knight” triloģija), vai arī oriģinālscenāriji (“Memento”, “Inception”). Pats režisors kauju par Denkerku uzskata par Otrā pasaules kara pagrieziena punktu, kurš izšķīra ne tikai Lielbritānijas likteni, bet arī visa kara turpmāko gaitu.
Pēc jau ierastās tradīcijas Nolans visu, ko vien bija iespējams, filmēja “pa īstam”, izvairoties no datorgrafikas lietošanas – “Dunkirk” gadījumā tas nozīmēja atrast (un brīžiem arī sasist) tā laika lidaparātus, aizņemties no Lielbritānijas valdības pavisam īstus karakuģus, kā arī izmantot vairāk nekā 4000 cilvēku masu skatos! Rezultātā – kopš “Saving Private Ryan” laikiem vērienīgākā un iespaidīgākā filma par Otro pasaules karu!
Filmas mūziku, jau sesto reizi (pēc “Betmena” triloģijas, “Pirmsākuma” un “Interstellar”) sadarbojoties ar Nolanu, sarakstīs komponists Hanss Cimmers, kurš par darbu pie “Inception” un “Interstellar” saņēma “Oskara” nominācijas, un diez vai šoreiz būs citādi. Bet paša režisora kunga honorārs par vismaz trīs uzņemšanas laukumā nēsātajām cepurēm/zābakiem (režisors, producents, scenārija autors) ir 20 milj. ASV dolāru un 20% no filmas ienākumiem – pirmais šāda veida līgums kopš Pītera Džeksona vienošanās ar “Karaļa Konga” (2005) veidotājiem.
Visbeidzot – aktieri, kuri izspēlēs vai pat izdzīvos to visu uz lielā ekrāna! “Dunkirk” ir jau trešā reize, kad Nolans sadarbojas ar “Oskaram” nominēto aktieri Tomu Hārdiju – iepriekš abi strādāja pie “The Dark Knight Rises” un “Inception”. Šī būs arī piektā (!) reize, kad Nolans strādās ar Kilianu Mērfiju, kurš ir īsts Nolana filmu veterāns, bet tikai pirmā (un ceram, ka ne pēdējā) – ar britu teātra un kino leģendu Kenetu Branu. Visbeidzot – šī būs retā Nolana filma, kas iztiks bez Maikla Keina – šoreiz ne, Alfrēd…
Filma, sākot jau no nosaukuma uz plakāta un beidzot ar pašu struktūru, ir sadalīta trīs tematiski ekvivalentās daļās – “zeme”, “ūdens” un “gaiss”, kas ir trīs vides, kurās paralēli norisinājās Denkerkas notikumi. “Denkerka” ir režisora īsākais scenārijs (tikai 112 lapas) un reizē arī īsākā filma – pēc gandrīz trīs stundas garajiem eposiem par Betmenu mūs gaida “tikai” 106 minūtes garš adrenalīna lādiņš – pēc Kristofera Nolana vārdiem, nekas vairāk šim stāstam arī nav nepieciešams. Starp citu, britu “Spitfire” pēc pacelšanās varēja nolidot precīzi stundu un četrdesmit sešas minūtes – vai tā ir sakritība? Diez vai…
Īpašais pirmizrādes seanss režisora Kristofera Nolana jaunākajai filmai, episkajam kara stāstam “Denkerka” jau 19. jūlijā 19.00 k/t “Kino Citadele”. Biļetes jau pieejamas: http://ej.uz/denkerka
Īpašie filmas “Noskaties pirmais” seansi arī 20. jūlijā, filma Latvijas kinoteātru repertuārā no piektdienas, 21. jūlija!
Vispār jau nav tā ka iztiek bez Maikla Keina! Viņa balsi var dzirdēt!