Recenzijas

“Love & Mercy” (2014)

"Love & Mercy" ir režisora Bila Polada (iepriekš strādājis kā producents tādās filmās kā "The Tree of Life", "12 Years a Slave" un "Into The Wild") biogrāfiskā drāma par amerikāņu popgrupas The Beach Boys galveno ideju un dziesmu autoru Braienu Vilsonu.

30.08.2015

“Love & Mercy” ir režisora Bila Polada (iepriekš strādājis kā producents tādās filmās kā “The Tree of Life”, “12 Years a Slave” un “Into The Wild”) biogrāfiskā drāma par amerikāņu popgrupas The Beach Boys galveno ideju un dziesmu autoru Braienu Vilsonu. Filmas darbība paralēli risinās divos laika posmos – 20. gadsimta 60. gados, kad Vilsons ar saviem grupas biedriem ir sasniedzis slavas zenītu, un līdzās The Beatles dalībniekiem ir viens no atpazīstamākajiem mūziķiem pasaulē, kā arī aizgājušā gadsimta 80. gados, kad pusmūža vecumā esošais un garīgi nestabilais Vilsons ir pilnīgā sava daktera varā un kontrolē.

Atšķirībā no vairuma biogrāfisko drāmu “Love & Mercy” necenšas nedz aptvert filmas galvenā varoņa karjeru visā tās pilnībā, nedz meklēt atbildes un slavas (ne)veiksmes formulas, bet gan nekavējoties mūs iemet divu dažādu Braienu Vilsonu (un arī aktieru) dzīvēs. Pola Deino atveidotais Vilsons kopā ar The Beach Boys tikko sasniedzis popularitātes virsotnes, taču arvien vairāk nav mierā ar to un vēlas radīt sev daudz tuvāku mūziku, gandrīz upurējot gan pašu grupu, gan savu (garīgo) veselību. Aptuveni 20 gadus vecākā Vilsona ādā iejutās Džons Kjūseks, kurš atveido manāmi padzīvojušu un dzīves nomocītu Džonu Kjū…Vilsonu. Ja vēl ar to nepietiek – viņš ir pilnīgā sava ārsta/terapeita/aizbildņa/mūzikas producenta Jūdžina Lendija varā, kuru atveido viens no mūsdienu labākajiem tipa/that guy aktieriem Pols Džiamati. Nozīmīgu lomu šī Vilsona dzīvē spēlē biežāk komēdijās manāmās aktrises Elizabetes Benksas atveidotā Melinda.

Love & Mercy

Kaut arī filmas darbība risinās divos dažādos laika un dzīves posmos, sižets nebūt nešķiet saraustīts vai haotisks – stāstā pat ir saskatāma harmonija, kas savieno abus slavenā mūziķa karjeras periodus. Grūti pateikt, cik ļoti šī filma “darbotos”, ja atspoguļots tiktu tikai viens no Vilsoniem, jo, neskatoties uz abu stāstu atšķirīgo darbības laiku, tikai kopā tie spēj radīt galvenā varoņa būtību. To pašu varētu teikt par aktieru sniegumu – Deino ir lielisks (iespējams, līdz šim labākā loma karjerā), taču tikai kombinācijā ar Kjūseka varoni mēs gūstam, ja ne pilnīgu, tad vismaz pietiekošu priekšstatu par pašu Braienu Vilsonu. Gluži kā pati The Beach Boys radītā mūzika, kas turpina būt mīlēta un cienīta pateicoties visu grupas dalībnieku, ne tikai galvenā vokālista, dziesmu un mūzikas (un spriežot pēc filmā redzētā – arī orķestru vadītāja) autora Vilsona, ieguldījumam. Protams, par skaņu celiņa izvēli divreiz nav jādomā – lieliska The Beach Boys dziesmu izvēle brīžiem spēlē ļoti nozīmīgu lomu filmas noskaņas radīšanā un galvenā varoņa garīgā stāvokļa atainošanā.

Love & Mercy

Daudziem noteikti pirmās asociācijas saistībā ar The Beach Boys ir jautrās, bezrūpīgās “surf-rock” dziesmas vai seriāla “Full House/Pilna māja” izveidotais tēls, kas laikam jau ir tikai normāli Latvijas platuma grādos, taču “Love & Mercy” spēj kaut nedaudz, taču paplašināt priekšstatu par šo grupu, kā arī Braienu Vilsonu, kurš parāda, ka, lai kļūtu par perfekcionistu un mūzikas ģēniju, ir jāupurē diezgan daudz, kas ne katram ir pa spēkam. Nemānīšu sevi un citus atzīstot, ka tagad būšu lielāks The Beach Boys mūzikas cienītājs, jo tā gluži vienkārši nekad nebūs. Bet kurš gan Latvijā tāds ir? Ļoti vēlētos, lai, tuvojoties Oskaru un citu kino balvu sezonai, kāds pamanītu arī Pola Deino, kurš šķiet beidzot ir “izlīdis” no sev ierasto dīvaiņu un grūti mīlamo varoņu atveidošanas, sniegumu šajā filmā, kā arī pati “Love & Mercy” nonāktu pie skatītājiem Latvijā.

Ilgvars Čevers, īpaši KinoBlogeri.lv