Recenzijas

“Nocturnal Animals” (2016)

Vai romāna melnraksts var sagriezt dzīvi kājām gaisā? Toms Fords savā otrajā pilnmetrāžas filmā ar divām realitātēm, izcilu aktieru sastāvu un trillera/drāmas elementiem apstiprina, ka var. "Nakts dzīvnieku" vizuālie un idejiskie risinājumi filmu padara par vienu no pēdējo gadu iespaidīgākajiem darbiem.

28.12.2016

Toms Fords ir teicis: “Ja tu pamet kinoteātri un tevī nekas nav palicis, filma tevi nevajā, tevi neizaicina, tad, manuprāt, tā nav veiksmīga.” Šādā ziņā “Nakts dzīvnieki” ir viena no veiksmīgākajām šogad – filma tiešām liek padomāt.

“Nakts dzīvnieki”, modes dizainera un kinorežisora Forda otrais pilnmetrāžas darbs pēc “A Single Man” (2009), debitēja Kannu kinofestivālā, iegūstot “Lielo žūrijas balvu” jeb trešo vietu, atpaliekot no Kena Louča filmas “I, Daniel Blake” un Ksavjē Dolana “It’s Only the End of the World”. Šī attiecību drāma / psiholoģiskais trilleris ir “stāsts stāstā”, kurš balstīts uz 1993. gada Ostina Raita grāmatas “Tony and Susan”.

Losandželosas mākslas galerijas īpašniece Sjūzena (Eimija Adamsa) no sava bijušā vīra Edvarda (Džeiks Džilenhols) saņem romāna melnrakstu, taču tas izrādās tumšs un atriebības pilns trilleris. Stāstā tiek lietota viltība, sapludinot romānu kopā ar Sjūzenas pagātni un Edvarda iztēli. Tas lieliski parāda kinoindustrijas jaunpienācēja režisora meistarību, tik agri savā karjerā radot tik oriģinālu un ievērības cienīgu darbu.

"Nocturnal Animals, Nakts Dzīvnieki"

Filmas savdabīgā uzbūve, vienā plaknē attēlojot gan realitāti, gan iztēli un arī pagātni, liek uzmanīgi sekot līdzi sīkākajām stāsta niansēm, kā arī rada efektīvam trillerim raksturīgo atmosfēru. Lai pilnībā uztvertu un spētu izprast filmu, ir nepieciešamas zināmas prasmes. Tā kā režisors ir arī modes dizainers, filma ir arī apbrīnojami skaista — katrs tās kadrs varētu tikt izmantots kā fotogrāfija. Filmā viss ir izmeklēts – apģērbs variē no “Dior” līdz “Prada”, redzam piemeklētus mākslas darbus — gleznas, Džefa Kūnsa “Balonu suni” Sjūzenas pagalmā. Jāatzīst gan, ka neviens paša Toma Forda izstrādājums filmā nav redzams – režisors nav vēlējies lieki reklamēties. Kvalitatīvajam vizuālajam izskatam ir savs specifisks stils, kuru izkopjot Fords var gūt atpazīstamību kino industrijā.

Lai gan skatītājam filma var likties pārāk brutāla un neizprotama, tajā netrūkst arī apbrīnas vērtā — lieliskais aktieru sastāvs, sižeta oriģinalitāte, dažādo stāsta slāņu izklāsts. Arī “Nakts dzīvnieku” vizuālie un idejiskie risinājumi filmu padara par vienu no pēdējo gadu iespaidīgākajiem darbiem.