Recenzijas

“Nost ar seksu!” (“Blockers”, 2018)

Kad šķiet, ka komēdijām vairs neko jaunu neizdomāsi, un mēs esam redzējuši gan ģimenes, gan grāvēju, gan pat found-footage estētikā veidotas komēdijas jauniešiem un tiem, kam pāri 16 (tātad tieši jauniešiem), nāk filma Nost ar seksu! (jeb Blockers), kura aiz visu izsakošā nosaukuma slēpj... to, ko tur nekad neceri atrast - lielisku komēdiju un vienkārši labu filmu.

13.04.2018

Kad šķiet, ka komēdijām vairs neko jaunu neizdomāsi, un mēs esam redzējuši gan ģimenes, gan grāvēju, gan pat found-footage estētikā veidotas komēdijas jauniešiem un tiem, kam pāri 16 (tātad tieši jauniešiem), nāk filma “Nost ar seksu!” (“Blockers”), kura aiz visu izsakošā nosaukuma slēpj… to, ko tur neceri atrast – lielisku komēdiju un vienkārši labu filmu.

Jebkura raksta neizbēgama sastāvdaļa ir ievadrindkopa par jebko, kas nav pati filma, – tā var normāli aizpildīt vietu, kopējais zīmju skaits ir lielāks, arī kādu piķīti var iesist (tikai ne te, jo mēs saviem autoriem nemaksājam). Šajā gadījumā iemesls vispār pievērst uzmanību filmai “Blockers”, ja neskaita viltīgo nosaukumu ar gaiļa ikonu (un ar gaili man ir īpašas attiecības), bija precīzi viens – skandalozajā interneta recenziju agregatorā “Rotten Tomatoes” filmai ir augstāks kritiķu (!) novērtējums nekā jaunajai Stīvena Spīlberga filmai “Spēle sākas” un daudzām citām filmām vispār. Kritiķi, kas slavina vēmējkomēdiju (līdz tam tiksim) “Nost ar seksu!” un nopeļ Spīlbergu? Laipni lūgti 2018. gadā!

Blockers, Nost ar seksu

Kā mēs zinām, izlepušajiem kritiķiem – pretēji skatītājiem – patīk viss jaunais un oriģinālais, nevis tradicionālais, un šeit tradicionālā jauniešu komēdija tiek apgriezta kājām gaisā. Mums tik ļoti ierastie “Amerikāņu pīrāgu”, “Eiropas ceļojuma” un līdzīgu filmu varoņi jaunieši pēkšņi tiek nobīdīti otrajā plānā, priekšplānā izvirzot viņu stulbos un neattapīgos vecākus, kuri, protams, arī ir cilvēki (arī Stiflera mamma, ja). Tā nu stāsts par vecāku grupiņu, kura visiem spēkiem cenšas nepieļaut savu atvašu nevainības zaudēšanu izlaiduma naktī, iegūst jaunu dimensiju gan varoņu raksturu attiecībās, gan arī filmas potenciālajā peļņā, jo to jāiet skatīties gan jauniešiem, gan vecākiem, gan drosmīgākajās ģimenēs arī kopā.

Savs nopelns te ir arī galveno lomu atveidotājiem – “vientuļajai mātei” Leslijai Mannai (vismazāk ticamais filmas brīdis) un alkoholiķim/bujānam Aikam Barinholcam, bet visvairāk reslinga cīkstonim un aktierim Džonam Sīnam. Sīna, pat ja seko pa Dveina Džonsona jau iemīto no-reslinga-uz-kino taku, mācās no sava priekšgājēja pieļautajām kļūdām un izvēlas ne tik lielus un skaļus, bet savai specifiskajai personai daudz piemērotākus projektus, kuri perfekti izmanto aktiera faktūru. Bet galvenais vaininieks šoreiz ir paslēpies aizkadrā – tā ir režisore debitante Keja Kenona, kuras kontā ir “Pitch Perfect” un seriālu “30 Rock”, “New Girl” un “Girlboss” scenāriji. Tieši viņai izdevās atrast veidu, kā tradicionālo jauniešu komēdijas formulu pagriezt tā, ka visu paaudžu personāži tajā ir būtībā forši personāži, nevis klauni – un beigās saņem kāroto.

Blockers, Nost ar seksu

Citviet filmā ir gan vemšanas aina, gan pliks krāniņš (man ir “krāniņš”, šeit ir riktīgs KRĀNS), gan arī vēl viens “interesants moments” ar alus patēriņu, kas bija jaunums pat man, bet tas situācijai galīgi netraucē. Drīzāk otrādi – šie knikši žanram tiek uztverti ar siltu smaidu, jo kur tad bez tiem. Filmas producenti ir Sets Rogens un Evans Goldbergs, un, ja viņu pēdējie darbi (“Sliktie kaimiņi”, “Cīsiņu klubs”, “The Night Before” u.c.) mums ir kaut ko iemācījuši, tad to, ka šiem kungiem bez pirdieniem un vēmējjociņiem jau sen daudz vairāk interesē tas, kas mums visiem ir aiz ādas.

“Nost ar seksu!” jau skatāma Latvijas kinoteātros!