Saraksti

Kannu kinofestivāls tavās mājās

Kannu kinofestivāls un sarunas par to dominē kino pasaulē, bet, kamēr gaidām, kad šī gada festivāla dalībnieces nonāks līdz mūsu ekrāniem, varam izbaudīt izcilus veikumus no iepriekšējiem gadiem paši savās mājās!

16.07.2021

Pēc pagājušajā gadā paņemtās pauzes ir atgriezies Kannu kinofestivāls – galvenais kinofestivāls pasaulē. Kamēr žūrija vērtē kino jaunumus, jums nekur nav jādodas un jāstāv garās un nogurdinošās COVID-19 pārbaudēs (jaunā kinofestivālu ikdiena), jo piedāvājam jums labākās iepriekšējo gadu Kannu kinofestivālu filmas LMT viedtelevīzijā!

“Patersons” (“Paterson”)

Šī gada festivālu atklāja filma ar Ādamu Draiveru (“Annette”), tādēļ būs tikai loģiski ieteikt kādu citu Kannu filmu ar Ādamu Draiveru – Džima Džārmuša filozofisko “Patersonu”. Viena no labākajām filmām it kā par neko, bet patiesībā – par mums svarīgākajām lietām!

Džimu Džārmušu (“Kafija un cigaretes”, “Mironis”, “Nakts uz Zemes” u.c.) pelnīti var likt vienā rindā ar pasaules kino grandiem, jo savu vietu zem kino saules viņš jau sen ir izcīnījis, taču turpina ražīgi darboties. “Patersonā” viņš sadabojas ar, iespējams, spilgtāko savas paaudzes jauno aktieri Draiveru, lai divu stundu laikā lēni un uzsvērti melanholiski stāstītu mums par dzīvi, kāda tā ir. Retais kino, kur šķietami “nekas nenotiek”, bet to ir tik ļoti aizraujoši un patīkami skatīties – mīlam Džārmušu!

Kannās: dalība 2016. gada kinofestivāla pamatkonkursa programmā, “Palm Dog” balva labākajam četrkājainajam aktierim.


“Jaunība” (“Youth”)

Latvijā mīlētais un spilgtais itāļu režisors Paolo Sorrentīno ir ārkārtīgi mīlēts arī Kannās, kur savu pirmizrādi piedzīvoja gan viņa “Dižais skaistums”, gan arī “Jaunība” ar ekrāna leģendām Maiklu Keinu un Hārviju Keitelu galvenajās lomās. Uhh, skaisti!

Sorentīno darbi allaž ir bijuši mīlēti Latvijā gandrīz vai vienā līmenī ar Vudiju Alenu — viņa “oskarotā” filma “Dižais skaistums” ir pašmāju kinoteātru grāvējs, bet “Jauno pāvestu” noskatījās pat tie, kas joprojām smīkņā (velti!) par TV seriāliem. Filmā “Jaunība” režisors strādā ar pasaules kino leģendām Keinu, Keitelu, Reičelu Vaizu un citiem, dara to sev netipiskajā angļu mēlē un, protams, jau atkal apbur mūs ar audiovizuālas baudas kokteili vien sev piemītošajā stilā. Kino, kas jābauda.

Kannās: dalība 2015. gada kinofestivāla pamatkonkursa programmā.


“Īstais laiks” (“Good Time”)

Kannās debitē ne tikai mākslas kino spīdekļi, bet arī krietni komerckino režisori – tādi kā brāļi Safdiji, spraigā trillera “Īstais laiks” autori. Galvenajā lomā Roberts Patinsons, kurš jau sen nav tikai “tas vampīrs no Krēslas”.

To, ka Roberts Patinsons ir viens no spilgtākajiem savas paaudzes aktieriem, ir jau pierādījušas ļoti daudzas filmas ar viņa piedalīšanos, taču, ja jums vēl ir šaubas, tad trilleris “Īstais laiks”, ASV neatkarīgā kino brīnumbērnu, brāļu Safdiju darbs, tās kliedēs. Filma stāsta arī par diviem brāļiem, kuru neveiksmīgā Ņujorkas bankas aplaupīšana beidzas ar bēgšanu no policijas. Viens no tiem tiek notverts, un otram ir jādara viss, lai izpestītu brāli no cietuma. Filma uzņemta Ņujorkas ielās, improvizējot dialogus un piedaloties neprofesionāliem aktieriem, kas piešķir tai unikālu, reālistisku piegaršu, kuras tik ļoti trūkst citām mūsdienu filmām.

Kannās: Dalība 2017. gada kinofestivāla pamatkonkursa programmā.


“Kvadrāts” (“The Square”)

Dramatiskā satīra par mākslas pasauli “Kvadrāts” apvieno sevī vairākas šķietami nesavienojamas lietas – tas ir reizē īsts festivālu kino, spilgts Eiropas kino paraugs un, visbeidzot, arī patiesi skatītāju kino, kurš sevi ir spilgti pierādījis visā pasaulē.

Viens no interesantākajiem mūslaiku Eiropas režisoriem Rūbens Estlunds (viņa “Force Majeure” nesen piedzīvoja Holivudas rīmeiku ar Vilu Ferelu galvenajā lomā) piedāvā ieskatīties kāda Stokholmas muzeja un konkrēti tā galvenā kuratora dzīves aizkulisēs – lai gan filma ir divas ar pusi stundas gara, tās būs, iespējams, izklaidējošākās divarpus stundas, ko būsiet pieredzējuši, jo smieklīgā un absurdā apjoms aug ar katru ekrāna minūti. Galvenajās lomās fantastiskie aktieri Klejs Bengs, Elizabete Mosa un Dominiks Vests. Filma par to, ka gudrie un intelektuālie patiesībā maldās pa dzīvi tāpat (un tikpat absurdi) kā mēs visi.

Kannās: Uzvara 2017. gada pamatprogrammā – filma saņēma Kannu kinofestivāla augstāko apbalvojumu, “Zelta palmas zaru”!


“Parazīts” (“Parasite”)

Nevaram nepieminēt arī iepriekšējā festivāla triumfētāju, kā arī 4 “Oskara” balvu ieguvēju, dienvidkorejiešu “Parazītu” – kopš nosēdējām mājās visu pagājušo gadu, filmas temati ir kļuvuši daudz tuvāki un biedējoši aktuālāki. Vērts noskatīties vēlreiz un atklāt sev jaunas filmas šķautnes, bet, ja skatīsieties filmu pirmoreiz, jūs gaida aizraujošs un nervu kutinošs ceļojums!

Kannas, “Oskari” un citas balvas -–“Parazīts” ir filma-fenomens, kur pirmo reizi kino vēsturē par gada labāko filmu tika atzīta filma ne angļu valodā. Un tas viss ir pelnīti, jo no visām režisora Džunho Bona filmām šī, bez šaubām, ir skatītājiem pieejamākā, saprotamākā un, iespējams, arī iedarbīgākā. Atliek tikai cerēt, ka šī filma pavērs jums durvis uz pilnīgi jaunu un aizraujošu kino, jo nav labākas filmas, ar kuru sākt ceļojumu Dienvidkorejas kino pasaulē!

Kannās: Uzvara 2019. gada pamatprogrammā – filma saņēma Kannu kinofestivāla augstāko apbalvojumu, “Zelta palmas zaru”