Nupat aizritējušajā Berlīnes starptautiskajā kinofestivālā neskaitāmas filmas piedzīvoja savas pasaules pirmizrādes, sacentās par balvām un skatītāju un kritiķu atzinību. Par paša festivāla norisi jau nedaudz pastāstījām, tāpēc nu laiks ķerties pie paša galvenā – filmām, kuras no plašā klāsta un mūsu redzētā īpaši izcēlās uz apkārtējā fona. Tieši šīs filmas iesakām paturēt prātā priekšdienām – cerams, ka tās visas izdosies kādā brīdī redzēt arī uz mūsu kinoteātru ekrāniem.
“Yours in Sisterhood”
Režisore: Irēne Lustiga
Fantastiska feministiska dokumentālā filma, kas atradusi savu unikālo piegājienu, kas aizrauj tik ļoti, ka filmu varētu mierīgi skatīties vēl kādas piecas stundas un nenogurt. Kad 1970. gados ASV iznāca feministu žurnāls “Ms.”, tas saņēma ļoti daudz vēstuļu no lasītājām – tās visas, protams, nevarēja publicēt. Filmas veidotāj ir atlasījuši vēstules un devušies uz pilsētām, no kurām tās ir sūtītas, un katrā vietā kāda sieviete (reizēm pat pašas vēstuļu autores) vēstuli nolasa un dalās savās pārdomās par to. Filma sastāv tikai no šādām epizodēm, nedaudz vairāk nekā pusotras stundas laikā apspriežot visdažādākās tēmas – sākot ar seksualitāti un ieroču kontroli un beidzot ar kodolizpēti. Katra mazā epizode parāda, cik dažādas, daudzpusīgas un neviennozīmīgas ir sievietes. Filmas beigās tiek atklāts, ka šādā veidā tika aptaujātas 306 sievietes – atliek tikai vēlēties, kaut tas viss tiktu pārvērsts miniseriālā. 4,5/5
“Becoming Astrid”
Režisore: Pernille Fišere Kristensena
Galvenajās lomās: Alba Augusta, Magnuss Krepers, Trīne Dirholma, Henriks Rafaelsens
Gandrīz negaidīti lielisks, neordinārs “biopiks” par megaslaveno un mums visiem tik ļoti mīļo rakstnieci Astrīdu Lindgrēnu (kurš gan no mums neuzauga kopā ar Karlsonu, Pepiju, Emīlu un pārējiem?). Filma stāsta par tikai pāris gadiem Lindgrēnas jaunībā, bet tajos viņa piedzīvoja tik vētrainus un sirdi plosošus notikumus, ka materiāla nedaudz vairāk nekā divām stundām pietiek atliku likām. Filmu turklāt rotā fantastisks aktrises Albas Augustas sniegums galvenajā lomā. “Becoming Astrid” aizkustinās ikvienu, kuram sirdī ir īpaša vieta Lindgrēnas stāstiem, turklāt ir ļoti iespējams, ka tā liks arī nedaudz citādi paskatīties uz dažām viņas grāmatās sastopamajām tēmām. 4,5/5
“U – July 22”
Režisors: Ēriks Pope
Galvenajās lomās: Andrea Berncena, Aleksandrs Holmens, Ada Eide
2011. gada 22. jūlijā Norvēģijā notika vārdiem gandrīz neaprakstāmi drausmīgs terorakts. Bet tas, kas nav pa spēkam vārdiem, ir pa spēkam bildei – šī norvēģu filma reāllaikā atveido tās šausmas un ārprātu, ko uz Ūtejas salas piedzīvoja jaunieši, kuri tur atradās, lai lieliski pavadītu laiku vasaras nometnē. Filma rāda tikai un vienīgi cietušo perspektīvu, notikuma vaininiekam neatvēlot pat nevienu kārtīgu kadru un ne reiz neminot viņa vārdu – jo viņš to vienkārši nav pelnījis. Filmu noteikti sagaidīs pretrunīgas atsauksmes arī ārpus festivāla, bet skumjais fakts ir tāds, ka šāda veida darbi ir vajadzīgi, jo ikdienā esam tik ļoti pieraduši pie traģiskiem, vardarbības pilniem jaunumiem, ka uzņemam tos jau gandrīz kā ierastu lietu – bet “U – July 22” dara visu, lai kaut vai ar kārtīgu šoka lādiņu ieblieztu mums pa iekšām un liktu darīt visu iespējamo, lai filmā atveidotie notikumi nekad nevienam nebūtu jāpiedzīvo. 4/5
“Dovlatov”
Režisors: Aleksejs Germans jaunākais
Galvenajās lomās: Milans Maričs, Daņila Kozlovskis, Artūrs Bezsčatnijs
Pat ja krievu rakstnieka Sergeja Dovlatova darbus nav sanācis lasīt, tas nemaz netraucēs izbaudīt Alekseja Germana jaunākā veidoto filmu par šo autoru. “Dovlatov” necenšas divās stundās ietilpināt visu Dovlatova dzīvesstāstu, tā vietā piedāvājot ieskatu šķietami parastā viņa dzīves nedēļā, kur prieki un skarbi pārdzīvojumi mijas viens ar otru – kā jau tas notiek mūsu visu dzīvēs, tikai ar vienu atšķirību, ka mēs ikdienā nečomojamies ar Josifu Brodski. No galvenās – paša Dovlatova – lomas atveidotāja Milana Mariča nav iespējams atraut ne aci – viņš filmā ir redzams gandrīz katrā kadrā, un pat ar to, šķiet, nav gana. 4/5
“Unsane”
Režisors: Stīvens Soderbergs
Galvenajās lomās: Klēra Foja, Džošua Leonards, Džejs Fero, Džūno Templa
Stīvens Soderbergs mīl eksperimentēt un reti kad izveido divas vienādas filmas (pat “Oušena” triloģijas filmām katrai ir sava unikālā piegarša un stils). Runājot par “Unsane”, daudz, protams, tiks apspriests fakts, ka filma tika uzņemta ar “iPhone” kamerām, bet jācer, ka diskusijas neaprobežosies ar to vien, jo Soderbergam ir izdevies izveidot spraigu, aizraujošu, brīžiem nedaudz prastu (labā nozīmē) psiholoģisko trilleri, kas sagādā lielisku lomu Klērai Fojai, kuras varone šķiet kā īsts cilvēks – ar trūkumiem un pat izteikti nepatīkamām personības šķautnēm. Kas to lai zina, vai tā ir vienkārši sakritība, bet filma ir arī spēcīgs papildinājums #metoo sarunām. 4,5/5
Šoreiz “aiz strīpas” palikušie darbi, kuri arī ir pieminēšanas vērti:
- “Damsel” – antivesternisks vesterns ar feministisku piegaršu un tādu Robertu Patinsonu, kādu nekad vēl nebūsiet redzējuši
- “3 Days in Quiberon” – skaists, traģisks stāsts par vācu kino zvaigzni Romiju Šnaideri
- “Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot” – diezgan juceklīgs, bet kopumā simpātisks biogrāfiskais stāsts par karikatūristu Džonu Kalahanu
- “The Museum” – amizanta, bet arī viegli dramatiska filma par diviem pļerzakiem, kuri aplaupa vēstures muzeju Mehiko
- “Mug” – superdīvaina poļu komēdija par vīru, kuram pēc negadījuma tiek transplantēta seja – brīžiem nevar saprast, vai vispār drīkstētu smieties, bet smiekli nāk