Recenzijas

“The Beekeeper” (2024)

Stethemam ir savs brutālais šarms, kurš līdz ar gadiem ir nogatavojies līdz etiķa konsistencei, bet vēl svarīgāks te ir tas "swagger", ar kuru Stethems katrā filmas kadrā apliecina, ka ir gatavs turpināt dominēt šajā žanrā, neskatoties uz spēcīgu konkurenci.

19.01.2024

Mēs varam (un arī gribam) par to padiskutēt, bet Džeisons Stethems pavisam objektīvi ir Pēdējais Grāvējfilmu Varonis. Vēl (grāvējfilmu varoņiem, tas ir) salīdzinoši jaunā vecumā pārgājis no Gaja Ričija bandītfilmām uz B-klases grāvējiem, viņš salīdzinoši īsā laikā iemantoja žanra cienītāju uzticību sākumā ar paredzamām, bet stabilām otrā plāna lomām (“The One”, “Ghosts of Mars”, “The Italian Job”), bet tad nopelnīja pats savu superpopulāru action-franšīzi (“The Transporter”). Visbeidzot, mainoties kino-pasaulei tam apkārt (izmaiņu virpulis aiznesa sev līdzi iepriekšējo desmitgažu action-elkus), tieši Stethems vienatnē turēja grāvējfilmu buru ar paredzamu, bet stabilu grāvēju konveijeru gandrīz dekādes garumā – “Crank”, “Blitz”, “Safe”, “Parker”, “Redemption”, “Homefront”, “Mechanic”… filmas, kuras individuāli mēs reti kad atceramies, bet kuras mūsu prātos veido pašas savu žanru: Stethemfilmas. Žanru, kuru pamana un novērtē arī pavisam lielajā Holivudā, kura ar lielāko prieku aicina skarbo britu piedalīties AAA-klases kases grāvējos “Meg”, “Spy” un pat “Fast & Furious”! Atskatoties atpakaļ kino vēsturē, grūti iedomāties vēl kādu izteikti (monotonu) grāvējfilmu aktieri, kura karjera būtu tikpat raiba – un tikpat veiksmīga!

Tomēr viss plūst un mainās, gadi iet un arī Stethems ir bezspēcīgs laika zoba priekšā (pat ja izskatās teju tāpat, kā savās pirmajās filmās, tikai… sūrāks). Uz lielajiem ekrāniem valda supervaroņi un pat konservatīvajā grāvējfilmu nišā iezīmējas jauna tendence – filmas par skarbiem pensionāriem, kuriem pulveris vēl nav izsīcis un kuri noveco līdz ar savu auditoriju. Un pat tajā notiek asiņainas cīņas, kur uz Karaļa Vilisa atstāto vietu pretendē gan nenogurdināmais Laiems Nīsons, gan viņa tautietis Pīrss Brosnans, šad-tad žanrā iekāpjošie Gajs Pīrss, Maikls Kītons un pat Denzels-faking-Vašingtons ar pats savu dusmīgā pensionāra action-franšīzi. Bet ko tad Stethems?

Labā ziņa ir tāda, ka viņam ir jau 56 (pat ja pēc izskata nepateiksi), kas ir īstais brīdis, lai pievienotos šim klubam. Un ar fimu “Biškopis” (“The Beekeeper”) aktieris spilgti ienāk šajā kuplajā lokā, piedāvājot savu versiju par mierīgu vīru pensijā, kuru pilnīgi, noteikti un absolūti nevajadzēja kaitināt. Īpaši skarbs un īpaši brutāls (filma nāk no “End of Watch” un “Fury” režisora Deivida Eira un no sirds atstradā savu 16+ vecuma cenzu), Stethems piedāvā savai jau trešo dekādi uzticamajai auditorijai tieši to, ko viņa vēlas – un viņa (t.i. mēs) vēlas “Stabilizatoru, tikai ar Stethemu”, ko tad arī esam sagaidījuši:

Protams, ka ar Denzela plikā pakauša talantu sacensties nevar pat Stethema varenais pauris, un arī līdz Kianu Vika elegancei Stethemam, kurš šajā filmā izskatās īpaši brutāls, bārdains un briesmīgs (trīs B, uz kuriem balstās šī žanra varoņi), ir kā no Londonas līdz Birminghemai (ar kājām), bet Stethemam ir savs brutālais šarms, kurš līdz ar gadiem ir nogatavojies līdz etiķa konsistencei. Svarīgākais te ir tas “swagger”, ar kuru Stethems katrā filmas kadrā apliecina, ka ir gatavs dominēt arī šajā action-apakšžanrā, neskatoties uz tik spēcīgu konkurenci.

Atliek tikai cerēt, ka Stethema jaunais karjeras posms atsauksies arī skatītāju sirdīs un “Biškopis” kļūs par aktiera jauno franšīzi – mēs noteikti esam to pelnījuši!

Four stars, mate!