Katru gadu, tuvojoties vasaras sākumam, tiekam regulāri bombardēti ar dažādiem “pludmales lasāmgabalu” sarakstiem — tās ir aši, viegli lasāmas, sevī ievelkošas grāmatas (īpaši teicami, ja vēl ir iepīta kriminālā intriga un ass, trāpīgs humors), kuras mierīgi var “aprīt” kaut vienas dienas laikā, laiskojoties pludmalē pašā vasaras karstumā.
Šādi darbi, protams, nepaliek nepamanīti arī Holivudā, kas uz karstām pēdām metas šīs grāmatas ekranizēt, un reizēm šo vasaras ātri lasāmo un tikpat ātri aizmirstamo darbu ekranizācijas mēdz būt spilgtākas par to pirmavotiem. Vieni no uzskatāmakajiem piemēriem šādu gadījumu ilustrācijai ir Džilianas Flinnas romānu “Gone Girl” un “Sharp Objects” ekranizācijas — pirmo 2014. gadā uz lielajiem ekrāniem vēl trakāku un amizantāku padarīja Deivids Finčers, bet otro miniseriāla formā ar lieliem panākumiem veidoja Žans-Marks Valē kanālam HBO (“Dark Places” ekranizāciju gan labāk aizmirst).
Trešais piemērs, ko varētu minēt līdzās pirmajiem diviem un par kuru šoreiz tad arī parunāsim vairāk, ir Laienas Moriartijas romāna “Big Little Lies” pārtapšana seriāla formātā — interesanti, ka arī šeit “vaininieks” bija Žans-Marks Valē, kurš režisēja visu pirmo sezonu. Sākotnēji “Big Little Lies” bija paredzēts kā miniseriāls, bet pēc tā grandiozajiem panākumiem (seriāls tika apbērts ar balvām, skatītāju un kritiķu atzinību un mīlestību) beigu beigās tika nolemts atgriezties pie Monterejas pilsētas noslēpumiem.
Tā nu mūsu uzmanībai tūlīt tiks nodota seriāla otrā sezona — tās notikumi risinās pavisam neilgu laika sprīdi pēc pirmās sezonas kulminācijas, kuras laikā, kā atceramies, nelabu galu ņēma Aleksandra Skarsgarda vardarbīgais Perijs un Monterejas galvenās dāmas Madelaina (Rīza Viterspūna), Seleste (Nikola Kidmena), Džeina (Šeilīna Vudlija), Renāta (Lora Derna) un Bonija (Zoja Kravica) sazvērējās neatklāt patiesību par viņa nāves apstākļiem, lai pasargātu Boniju. Nu ir pagājuši daži mēneši, jaunais skolas gads ir klāt, un līdz ar to arī, protams, jaunas intrigas un problēmas, veci noslēpumi, neatrisinātas mīklas un dziļi apspiesti pārdzīvojumi, kas kuru katru brīdi draud izlausties ārpusē.
Lai gan kameras otrā pusē ir notikušas vērā ņemamas izmaiņas (seriāla otro sezonu ir režisējusi Andrea Arnolda, kuras līdz šim skaļākais veikums ir bijusi filma “American Honey”, bet Valē ir saglabājis izpildproducenta un montāžista lomu), tās gandrīz nav manāmas. Visa pirmās sezonas banda ir atpakaļ kameras priekšā, seriāla otrajai sezonai saglabājot iepriekš iepazīto un iemīļoto stilu un toni, kur pamatīga drāma bieži vien mijas ar ikdienišķi banālām muļķībām un amizantiem mirkļiem. Lielākās izmaiņas ir piedzīvojusi seriāla struktūra — ja pirmajā sezonā jau no paša sākuma mēs zinājām, ka ir noticis kaut kas ļoti slikts, un seriāls laika gaitā mērķtiecīgi gāja uz šo nāvīgo eksploziju, tad šoreiz par tamlīdzīgu nākotnes kataklizmu mēs vēl neko nezinām. Bet par tādas trūkumu, domājams, varam neuztraukties, jo iespējamība, ka visiem viss beigsies labi, ir niecīgāka par niecīgu.
Pirmajās trīs seriāla sērijās, ko pirms pirmizrādes bija iespējams noskatīties, varam sākt lūkoties pēc turpmāko sarežģījumu aizmetņiem un spekulēt, kuras no ievārītajām problēmām beigās izrādīsies mazsvarīgas un kuras būs liktenīgas. Pamatīgākā darvas karote Monterejas dāmu piecinieka medus mucā solās būt Merilas Strīpas atveidotā Mērija Luīze, Perija māte, kura pēc dēla nāves spēlē aktīvu lomu mazbērnu un vedeklas Selestas dzīvē. Kā jau mīlošai mātei pienāktos, Mērija Luīze ne tikai nespēj samierināties ar dēla nāvi, bet vēlas arī panākt taisnu tiesu, jo, viņasprāt, paskaidrojums “viņš paslīdēja” ir ar baltiem diegiem šūts.
Nošķīrums starp lomām kino un televīzijai veidotos darbos prestiža ziņā jau sen ir pupu mizas — seriāls “Lielie mazie meli” pats par sevi tam ir uzskatāms piemērs. Bet, neskatoties uz to, brīdī, kad uz mazā ekrāna parādās trīskārtējā “Oskara” balvas ieguvēja Merila Strīpa, tas tomēr šķiet Notikums (jā, ar lielo “n” un, jā, šī nav pirmā reize, kad Strīpa ir redzama TV seriālā, bet lietas būtību tas daudz nemaina). Mērija Luīze Monterejas (ne)viesmīlīgajās apkaimēs ir autsaidere, bet Strīpa ansamblī iekļaujas lieliski — aiz it kā pelēcīgās, vecmāmulīgās ārienes un liekajiem zobiem slēpjas dzelžaina griba un apņēmība, kas neko labu sazvērnieciskajām dāmām nesola. Turklāt skatīties, kā uz ekrāna saspēlējas tādi aktiermeistarības smagsvari kā Strīpa un Kidmena, vienmēr ir tīra bauda. Bet, lai cik lieliskas būtu ainas šo dāmu starpā, pasīvi agresīvā un brīžiem aktīvi agresīvā spurainā sāncensība Strīpas un Rīzas Viterspūnas starpā to pat pārtrumpo ar brīnišķīgi maziskiem apvainojumiem.
Mūsu centrālais piecinieks tikmēr mēģina tikt galām ar jaunām klapatām, kas uzrodas apskaužamā tempā, kā arī “procesēt” iepriekš piedzīvoto, samierināties ar baiso pārdzīvojumu un atrast veidu, kā dzīvot tālāk. Viterspūnas Madelainai jātiek galā pašai ar saviem noslēpumiem, vienlaikus mēģinot palīdzēt draudzenēm. Kidmenas Seleste mokās iekšējā cīņā starp jauniegūto brīvību no vardarbīgā vīra un šķietami pretdabīgām, bet nenoliedzamām ilgām pēc viņa. Bonija nespēj sev piedot nodarīto un ir viena soļa attālumā no salūšanas un noslēpuma izpaušanas. Džeina mēģina sākt jaunu dzīvi pēc tam, kad viņai pēc patiesības uzzināšanas ir dota iespēja aizvērt durvis iepriekšējo traumu priekšā. Pat Renātas pasaules pamati ātri vien sāk šķobīties — jāpiebilst gan, ka sākotnēji tieši Renātas stāsta pavediens šķiet izteikti sekundārs un atrauts no pārējiem notikumiem. Taču Dernai tiek dota iespēja to kompensēt ar jauniem ārkārtīgi skaļiem un fantastiskiem emocionāliem sprādzieniem, kurus noteikti drīz vien varēsim iekļaut savā reakciju GIFu arsenālā.
Tā kā otro seriāla sezonu uz priekšu vairs nedzen konkrēts notikums, līdz kuram ir jātiek, lai tur vai kas, stāsts ir kļuvis introspektīvāks, vairāk pievēršoties iepriekšējo notikumu traumatiskajām sekām, nevis metoties jaunā centrālajā intrigā. Daudz uzmanības tiek veltīts vecāku un bērnu attiecībām dažādās paaudzēs — īpaši tam, kā vecāki redz savus bērnus un viņu nākotni, bezspēcībai, saprotot, ka, lai cik ļoti gribētos, reizēm atvases nav iespējams ietekmēt, jo, kā nekā, tās tomēr pašas par sevi ir personības. Netiek arī aizmirsts par centrālo dāmu otrajām pusītēm — laulības šķobās, un tikai laiks rādīs, kuras, seriālam beidzoties, vēl turēsies.
Otrajā (un, kā tiek apgalvots, pēdējā) “Big Little Lies” sezonā detektīvintrigas ir mazāk, to aizstājot ar krietni lielāku devu emocionālas urķēšanās, bet viesoties Monterejas pilsētā skatītājiem joprojām ir īsta bauda — un šajā šķietami idilliskajā apkaimē, kā labi zinām, gan lielu, gan mazu melu netrūkst…
Kanāla HBO seriāla “Big Little Lies” otrās sezonas pirmā sērija pirmizrādi piedzīvos jau 9. jūnijā! Jaunās sērijas jau 24 stundas pēc pasaules pirmizrādes būs skatāmas “Latvijas Mobilā Telefona” Viedtelevīzijā ar tulkojumu latviešu un krievu valodā. Viedtelevīzijā jau tagad pieejama arī seriāla pirmā sezona!
Sakām lielu paldies “Latvijas Mobilajam Telefonam” un HBO par iespēju gūt ieskatu “Big Little Lies” otrajā sezonā vēl pirms tās pirmizrādes!